tag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post2157123381375220637..comments2024-02-26T16:18:36.816+02:00Comments on Sivusilmällä: Metrolla metsäänHanna-Leena Ylinenhttp://www.blogger.com/profile/06808863988584061292noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post-68977211391317348832018-07-20T17:54:29.953+03:002018-07-20T17:54:29.953+03:00Sitä Vanhankaupunginlahden reittiä minäkin olen en...Sitä Vanhankaupunginlahden reittiä minäkin olen ennen paljon kulkenut ja nykyisinkin muutaman kerran vuodessa.<br /><br />Kiitos juhlatoivotuksista. Huomasin ne kuukauden myöhässä, sillä olen luottanut bloggerin kommenttien sähköposti-ilmoituksiin ja nyt ne jostain syystä ovat lakanneet tulemasta, vaikka asetukset ovat ennallaan.Hanna-Leena Ylinenhttps://www.blogger.com/profile/06808863988584061292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post-68813425457916290802018-07-20T17:09:29.041+03:002018-07-20T17:09:29.041+03:00Hups, jostain syystä en ole saanut sähköpostiini (...Hups, jostain syystä en ole saanut sähköpostiini (tai huomannut) tähän ja pariin muuhun juttuun tulleita kommentteja. Pahoittelen, että niiden julkaiseminen viivästyi.Hanna-Leena Ylinenhttps://www.blogger.com/profile/06808863988584061292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post-86052286304739329952018-07-11T15:19:22.328+03:002018-07-11T15:19:22.328+03:00Melkin sijaan esimerkiksi Isosaari on uhattuna, ku...Melkin sijaan esimerkiksi Isosaari on uhattuna, kun kaupunki parhaillaan toteuttaa merellisiä strategioitaan. Kaupunki tekee parhaansa tuhotakseen Helsingin edustan saaret kaupunkisuunnitteluviraston suunnittelemilla rantapromenadeilla ja erilaisella uudisrakentamisella.Merellistä strategiaanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post-5917742363240896852018-06-21T20:10:17.428+03:002018-06-21T20:10:17.428+03:00Luin tuosta kirjasta esittelyn jostain (HS?) ja va...Luin tuosta kirjasta esittelyn jostain (HS?) ja vaikutti kyllä mielenkiintoiselta. Hyvä, jos tällä ihmiset innostuu retkeilemään näissä lähimetsissäkin ja lapset pääsevät edes jonkinlaiseen luontoon. Tässä mun lähellä kun on tuo reitti Vanhankaupupungin lahden ympäri niin paljon muuta ei tarvi. Yks ilta ystävän kanssa riipumatoissa makoilimme ja nautimme metsän rauhasta, eväiden kanssa tietysti.<br />Oikein hyvää keskikesän juhla-aikaa Sinulle ja perheellesi.<br />KristiinaShttps://www.blogger.com/profile/14598520886667552853noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post-34608316694473266902018-06-21T02:49:51.736+03:002018-06-21T02:49:51.736+03:00Joka vanhoja muistelee..
Kaupunkisuunnitteluviras...Joka vanhoja muistelee..<br /><br />Kaupunkisuunnitteluvirasto on tarkastellut Rastila keskustaa yksisilmäisesti, vain radan eteläpuolelta. Kuitenkin jalankulkuetäisyys ulottuu metrolta joka ilmansuuntaan.<br /><br />KSV:n asukastavoite on metron ympäristöön on 2000 asukasta. Suurin osa kortteleista on sijoitettu Meri-Rastilan rantametsään. Alue on korkea kallioharjanne, jossa sijaitsee mm. Litorinameren rantamuodostelma, ns. pirunpelto. Metsässä on asukkaiden ahkerasti käyttämiä ulkoilureittejä ja hiihtolatuja.<br /><br />Suunnitelmat perustuvat vanhentuneeseen 2002 yleiskaavaan ja tuhoaisivat rantametsän pohjoisosan kallioineen ja rantoineen. Vuosaaren asukkaat vastustavat yksissä tuumin metsän hävittämistä, se olisi myös täysin vastoin ilmastopolitiikan tavoitteita. <br /> <br />Metroaseman ympäristön tiivistäminen on sinänsä perusteltua ja kestävän kehittämisen mukaista, se koskee kaikkia vanhoja asemia Mellunmäestä Kulosaareen. Rastilassa sen voi kuitenkin tehdä kaatamatta montaakaan puuta, suuri osa asuinkortteleista on mahdollista sijoittaa nykyisen asuntovaunualueen paikalle. Rastilan kartano ympäristöineen ja rantametsä voidaan ja tulee toki säilyttää. Asuntovaunualue on asfaltoitua aluetta eikä siellä ole luontoarvoja.<br /><br />Leirintä on mahdollisimman tehotonta maankäyttöä metroaseman vieressä tehottomampaa olisi vain golfkenttä. Alueella on varsinaista toimintaa muutamana kesäkuukautena, suurimman osan vuotta se palvelee asuntovaunujen talvisäilytystä. Leirintäalueen nykysijainti on epätarkoituksenmukainen, alue on jäänyt korkean Rastilankallion korttelin ja raskaasti liikennöidyn Vuotien väliin. Vuosaaren asukkaat eivät itse hyödy aidatusta leirintäalueesta millään tavalla. <br /><br />Sesonkiaikaan leirinalueen kapasiteetti on täynnä eikä laajennusmahdollisuutta ole. Sekä kotimainen, että ulkomainen asuntovaunumatkailu tulee lähivuosina lisääntymään voimakkaasti suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle. Leirintäalue joudutaan joka tapauksessa joidenkin vuosien päästä siirtämään väljempiin maisemiin.<br /><br />Liikuntavirasto saattaa pitää nykyistä sijaintia hyvänä kun kesäturistit pääsevät metrolla keskustaan. Kuitenkin oleellisempaa on tuhannen uuden asukkaan päivittäiset työ- ja asiointimatkat. Paradoksaalisesti juuri metroaseman läheisyys, joka on etu leirintäalueen asiakkaille, on juuri se syy jonka vuoksi se kannattaa siirtää muualle. <br /><br />Korvaava tontti on löydettävissä esim. Östersundomin liitosalueelta jonne ollaan suunnittelemassa yleiskaavaa. Rannoilla on Natura-alueita mutta sinne on suunniteltu myös venesatamia, uimarantoja ja rantapuistoja, Talosaaressa sijaitsee ratsutila. Näiden yhteydessä on ihanteellinen paikka leirintäalueelle. Liityntäliikenne Itäkeskukseen on helppo järjestää. Sitä paitsi karavaanarit ja perheet liikkuvat yleensä – autolla!<br /> <br />Leirintäalueen nykyinen tontti on kaupungin omistuksessa ja toimintaa hoitaa Liikuntavirasto. Siirto on kaupungin omassa päätösvallassa. Maapohjan tuotolla on mahdollista kattaa uuden leirintäalueen perustamiskustannukset.. <br /><br /><br />Leirintäalueen siirtäminen olisi ns. WIN-WIN-WIN - ratkaisu, jossa kaikki osapuolet hyötysivät; Meri-Rastilan asukkaat saisivat pitää lähimetsänsä, retkeilijät saisivat paremman laajemman merellinen sijainnin ja tarvittava lisäkerrosala voidaan sijoittaa metroaseman viereen .<br /><br /><br />Kaikki kolme, leirintäalue, uusi asuinalue ja metsä eivät saman metroaseman viereen mahdu. Jos voi valita uhrataanko metroaseman ympäristön tiivistämiseen asukkaiden lähimetsä Meri-Rastilasta, vai asuntovaunujen parkkipaikka ja muutama lautamökki leirintäalueelta, vastaus pitäisi olla itsestään selvä. Leirintäalueen voi aina siirtää ja perustaa muualle, kerran kaadettua ja rakennettua metsää ei saa koskaan takaisin. <br /><br />Johannusterveisin Seppo<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />Anonymousnoreply@blogger.com