tag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post6925759926420015601..comments2024-02-26T16:18:36.816+02:00Comments on Sivusilmällä: Kiinalainen muotokuva Helsingin kaupungistaHanna-Leena Ylinenhttp://www.blogger.com/profile/06808863988584061292noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post-85541213506173208142013-06-27T10:52:11.591+03:002013-06-27T10:52:11.591+03:00Jäin miettimään kommentteja.
Olisi hyvä, jos kau...Jäin miettimään kommentteja. <br /><br />Olisi hyvä, jos kaupunginosista tulisi kokonaisempia paikkoja, joista ei tarvitsisi matkustaa niin paljon pois. Viheralueet, palvelut ja työkin saisivat sijaita lähellä kotia.<br /><br />Jos tärkeät asiat löytyisivät omasta kaupunginosasta, liikenteen pulmat vähenisivät. <br /><br />Minusta Tallinnassa vanha ja uusi keskusta toimivat maisemassa hyvin yhteen. Kummassakin on omat torninsa ja muuta siinä lomassa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post-45588541602645688912013-06-26T20:49:43.968+03:002013-06-26T20:49:43.968+03:00Kiitokset kommentistasi ja kysymyksestä. Ehkä huom...Kiitokset kommentistasi ja kysymyksestä. Ehkä huomasit, että haukkumiseni ei kohdistu Helsinkiin kaupunkiympäristönä, vaan Helsingin kaupunkiin toimijana.<br /><br />Kaipaan kaupungin toimintaan lisää läpinäkyvyyttä. Tällä hetkellä esimerkiksi kaupunkisuunnittelu näyttäisi tapahtuvan epävirallisissa piireissä, jonka jälkeen sovittu vaihtoehto runnotaan vuorovaikutusnäytöksen ja poliittisen koneiston läpi. Helsingissä on avainpoliitikkoja, joilla on huomattavasti vaikutusvaltaa saamiinsa äänimääriin nähden ja jotka osallistuvat junailuun eri tasoilla. <br /><br />Ympäristönä Helsingissä on toistaiseksi vielä paljon hyvää. Pidän mm. itäisestä kantakaupungista ja asuinkin siellä useita vuosia. Kannatan jo rakennettujen alueiden tiivistämistä, mutta en tarkoita sillä kaupunkirakenteen levittämistä viheralueille. Minusta myös torneilla on paikkansa. Olen ehtinyt kaksi kertaa seurata Suomen korkeimman asuintalon rakentamista (ensin Kivenlahdessa ja sitten Vuosaaressa) enkä osaa pitää niitä huonoina.<br /><br />Pidän suhteellisen luonnontilaisia viheralueita Helsingin vetovoimatekijänä ja haluan, että ne säilyvät nykyisessä laajuudessaan. Jos alueita nakerretaan, ne eivät pysty säilyttämään monimuotoisuuttaan. Ensimmäisen kuvan kaltaisilla puistoilla on paikkansa kantakaupungissa, mutta kaupunkimetsiä ei sellaisiksi pitäisi muuttaa.<br /><br />En tiedä, millainen olisi ihannekaupunkini. Tavoitteeni kuitenkin on, että Helsinki pysyisi riittävän hyvänä, että voisin asua täällä jatkossakin. <br /><br /><br /><br /> Hanna-Leena Ylinenhttps://www.blogger.com/profile/06808863988584061292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post-79955042585127147462013-06-26T15:07:10.469+03:002013-06-26T15:07:10.469+03:00Kun niin kovasti haukut tällä blogilla Helsinkiä, ...Kun niin kovasti haukut tällä blogilla Helsinkiä, niin kysyn mielenkiinnosta, millainen on sitten hyvä kaupunki. Millainen on sinun ideaalikaupunkisi?<br /><br />Omani on seuraavanlainen:<br /><br />Väkiluku on noin 400 000. Eli tarpeeksi iso ollakseen elinvoimainen kulttuurin ja talouden keskus olemalla kuitenkin niin pieni, ettei se tarvitse metroa tai muita kalliita liikennejärjestelyjä. 70-luvulla Helsingin metroa rakennettaessa ja nyt uudelleen Länsimetro-projektissa näemme, miten paljon hikeä ja kyyneleitä metro vaatii.<br /><br />Keskellä on vierekkäin vanha keskusta ja liikekeskusta. Jotta liikekeskusta ei tuhoaisi vanhan keskustan miljöötä, siellä ei ole kauas näkyviä pilvenpiirtäjiä.<br /><br />Keskustaa ympäröi kantakaupunki, eli 6-kerroksisia umpikortteleita. Jokainen kortteli on yksi taloyhtiö ja pihasiivet puuttuvat. Siten sisäpihat voivat olla kunnollisia aktiviteetteja tarjoavia pihoja, samanlaisia kuin lähiökerrostalojen pihat.<br /><br />Kantakaupunkikin jakautuu sikäli lähiömäisiin kaupunginosiin, että jokaisella niistä on selvästi oma palvelukeskittymänsä. Kivijalkaliikkeitä ei ole. Kantakaupungin sisällä on yhtenäisiä, noin 10-20 hehtaarin viheralueita. Asukkaat saavat päättää, ovatko ne tällaisia...: http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=405&with_photo_id=59166143&order=date_desc&user=3186662<br /><br />...vai tällaisia: http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=2832&with_photo_id=53055845&order=date_desc&user=5346283<br /><br />Itse kannattaisin ensimmäistä, mutta kyllä jälkimmäinenkin minulle kelpaa.<br /><br />Siirryttäessä kauemmas keskustasta umpikorttelitiheikkö muuttuu maaseuduksi kuin seinään.<br /><br />Kaupungin liikenne perustuu raitiovaunuun, pyöräilyyn ja kävelyyn ja mahdollisimman vähän autoiluun. Rautiovaunulinjoja on kahdentyyppisiä: kaupungin laidalta keskustan läpi toiselle laidalle kulkevia heilurilinjoja ja eri etäisyyksissä keskustasta kehää kiertäviä poikittaislinjoja. Aikataulukausia on kolme: lumipeiteaikaan noudatettava talvi-, kesäloma-aikaan noudatettava kesä- ja kummankin edellisen ajan ulkopuolella noudatettava syys- ja kevätaikataulu. Vuorovälit ovat tiheimmät talviaikataulussa ja harvimmat kesäikataulussa. Tavoitteena on kannustaa asukkaita pyöräilyyn.<br /><br />Jos kaupunkilaisella on keskimäärin 30 nelötä asuin- ja 15 neliötä työskentelypinta-alaa, kaupunki tarvitsee 18000000 neliötä lattiaa. Kantakaupunkimaisella rakentamisella saadaan helposti aikaan e = 2,0. Jos rappukäytäviin ym. liikennetiloihin menee 10% lattiasta ja viheralueet vievät 20% kaupungista, koko kaupungin hyöty-e = 1,44. Kaupungin pinta-ala = 18000000 m2 / 1,44 = 12500000 m2 = 12,5 km2. Jos kaupunki on ympyrän muotoinen, sen säde on 2 km ja halkaisija eli pisin mahdollinen välimatka 4 km. Perusterve aikuinen ajaa sen pyörällä vartissa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7595570818489761776.post-53416946193827525642013-01-05T12:13:20.589+02:002013-01-05T12:13:20.589+02:00Kyllä kappaleeseen olisi sopinut mielestäni myös &...Kyllä kappaleeseen olisi sopinut mielestäni myös "The Final Countdown".<br /><br />T: Lukija<br /><br />P.S. Uusi ulkoasusi on hieno.Anonymousnoreply@blogger.com