keskiviikko 11. syyskuuta 2013

Kaupunkia voi tiivistää joko hyvin tai huonosti - Brent Toderian Laiturilla 9.9.2013

Vancouver vuorten ja meren välissä.

Kanadalainen kaupunkisuunnittelukonsultti Brent Toderian luennoi kaupunkirakenteen tiivistämisestä KSV:n järjestämässä tilaisuudessa Laiturilla maanantaina 9.9.2013. Toderian toimi Vancouverin suunnittelujohtajana vuosina 2006 – 2012.

Toderian kertoi, että Vancouverissa kaupunkisuunnittelua on jouduttu pohtimaan tavallista tarkemmin, sillä kaupunkia rajaavat niin meri, vuoristo kuin valtionrajakin. Lisäksi kaupungin ei ole haluttu kasvavan maatalousmaan ja viheralueiden vyöhykkeille. Vancouverin ratkaisu onkin ollut ”growing up rather than growing out”.

Vancouverissa 80-luvun alussa vieraillut hämmästyisi, jos päätyisi kaupunkiin nyt. Toderian näytti kuvia vuosilta 1983 ja 2003. Vancouverin ratkaisu asukasmäärän kasvuun oli lisätä asuntoja kaupungin keskustaan. Näin vältyttiin kaupunkirakenteen leviämiseltä. Toderian muistutti, että kaupungin pystyy muuttamaan yhden sukupolven aikana niin hyvässä kuin pahassakin. Hän totesi, että olennaista on, ettei taloudellisten arvojen anneta sanella.  

Vancouveriin tehdystä moottoritiesuunnitelmasta Toderian sanoi, että tärkein kaupungissa tehty päätös on ollut jättää se rakentamatta. Kaupunki onkin priorisoinut kulkumuodot ja tärkeimmäksi on nostettu kävely. Yksityisautoilu on sallittua, mutta se on listalla pohjimmaisena. Toderian totesikin, että parhaiten liikennemuotojen valintaa pystytään ohjaamaan parkkipaikkapolitiikalla. Paikkojen niukkuus houkuttelee vaihtoehtoihin. Myös autoilijat hyötyvät järjestelystä, sillä kun heitä on vähemmän, on liikkuminen sujuvampaa. Toderianin mukaan pahinta, mitä autoilun helpottamiseksi voi tehdä, on lisätä teitä, jotka alkavat täyttyä.

Tiivistämisellä ja korkealla rakentamisella on vastustajansa, mutta Toderian muistutti, että kyse on ennen kaikkea laadullinen, sillä on sekä hyvää että huonoa tiheyttä. Korkean rakentamisen Vancouverissa erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, mitä löytyy matalalta. Silmien korkeudelta kiinnostavasti suunniteltu kaupunki houkuttelee kulkemaan jalan.  

Kohteliaana vieraana Toderian ei juuri kritisoinut helsinkiläisiä isäntiään. Hän totesi kuitenkin, että autot dominoivat kaupunkia jopa enemmän kuin muissa pohjoismaisissa pääkaupungeissa. Helsinkiä leimaa myös se, että sisätilat ovat julkisia tiloja paremmin suunniteltuja. Lisäksi Toderian oli testannut pyöräilyä Helsingin keskustassa ja piti sitä sekavien järjestelyjen takia vaarallisena. 

Lopussa Brent Toderian sanoi jotain, joka hänen todennäköisesti tietämättään sopi hyvin Helsinkiin: ”Epäterveessä kaupungissa johtaminen ja innovaatiot tulevat vain yhdestä lähteestä.”

Kommentti:

Luennon perusteella Helsingillä näyttäisi olevan paljonkin opittavaa Vancouverilta. Täällä ei osata suunnitella hyvää tiivistämistä (density done well), vaan kaupunkisuunnittelu pyrkii edelleen levittämään kaupunkirakennetta luontoalueille (sprawl).

Laadukkaan suunnittelun esteenä Helsingissä ovat niin normit kuin asenteetkin. Käytännössä mm. parkkipaikkojen määrää ja asuntojen keskipinta-alaa säätelevät normit estävät tiiviin kaupunkirakenteen. Helsinkiä suunnitellaan autoille. Kaupunki ei myöskään ole noudattanut Toderianin ohjetta, etteivät taloudelliset arvot saisi ohjata suunnittelua.

Toderianin mukaan kaupungin voi muuttaa niin hyvässä kuin pahassa yhden sukupolven aikana. Tällä hetkellä näyttää, että Helsingissä on erityisen suuri riski huonoon muutokseen, sillä kaupungin tavoite näyttäisi olevan pikemminkin "growing out" kuin "growing up".

Katso myös:

Brent Toderianin kirjoitus Huffington Postissa

Vancouverin vihreän kaupungin toimintaohjelma

Toderianin luentomateriaali

               

1 kommentti:

  1. Density done well is something else than sprawling in the name of density.

    VastaaPoista

Kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen.