Yhden visio on toisen painajainen. Pahimmissa unissanikaan en olisi osannut keksiä raitiotietä, joka kulkisi Vartiosaaren, Ramsinniemen kautta Rantapuiston ja Vuorannan ohi Lohiniemenrantaan, josta se jatkaisi Vuosaaren metroasemalle. Kaupunkisuunnitteluvirastossa sellainen keksittiin.
Tässä on osa visioraportin aukeamalla 56 - 57 olevasta kuvasta:
Vihreällä katkoviivalla merkitty rantaraitiotie kulkee Lohiniemenrannassa. |
Merellinen asuminen on merkitty karttaan punaisin ruudukoin. Vaikka Helsingin kaupunki on juuri Meri-Rastilan osayleiskaavasta jätettyihin valituksiin liittyvässä vastineessaan esittänyt Helsingin hallinto-oikeudelle, että osayleiskaava säilyttää 85 % Meri-Rastilan metsästä rakentamattomana, veisi yleiskaavavisio loputkin metsästä.
Merellistä asumista on Meri-Rastilan metsän lisäksi merkitty mm. Vartiosaareen ja Ison Kallahden uimarannan tuntumaan.
Korjaus 2.5.2014: Olin katsonut kuvaa huolimattomasti. Merellistä asumista ei olekaan merkitty Ison Kallahden uimarannan tuntumaan, vaan kanavan taakse Uutelaan.
Näkymä Lohiniemenrannasta. |
Kaksi rusakkoa Lohiniemenrannassa. |
Meri on tavoitettavissa kävellen tai polkupyörällä. |
KSV aikoo mahduttaa alimpien talojen ja meren väliin raitiotien. |
Itse aavistelin tuota heti kun Soininvaara ilmoitti kannattavansa Vartiosaaren rakentamista vedoten myös tuohon raitioliikenteeseen. Joukkoliikenteen näkökulmasta tuo reitti on niin luonnollinen ja kannattava. Kaupunkisuunnittelun vpj on varmasti tietoinen siitä mitä on ajateltu. Ihan kaupunkisuunnittelun kannalta tuo on vain luonnollinen siirto. Tässä tämä tuleekin, että millä ihmeellä estää mitään, kun kasvu vaatii tilaa. Kun Vartiosaari rakennetaan, niin poliitikoille on ksv:n helppo myydä tuo uusi rakentaminen ja ratikkalinja.
VastaaPoistallmeisesti Soininvaara on Vartiosaaren kanssa yksin vihreissä (siis valtuustossa), mutta varmaan muista puolueista löytyy tarpeeksi kannatusta rakentamiselle. Kivinokka säilynee ihan sen takia, että siellä on jo ihmisiä (äänestäjiä) tarpeesi mökkeineen, mutta siellä missä on vain rusakoita ja luonnon kauneutta, niin siellä menee kaikki. Vartiosaaren rakentaminen laukaisee sitten alueella muunkin rakentamisen. Poliitikoilla on mielessä vain tuo 5000 asunnon vuosittainen kasvu, joka vaatii toteutuakseen lukuisia alueita yhtä aikaa rakenteilla - moni unohtaa että vaikka satama-alueet vetävät kymmeniä tuhansia, niin vuosittain niillekin rakentuu vain korkeintaan satoja asuntoja.
Kuka haluaa raitiolinjan vartiosaaren kautta vuosaareen? Onkohan tämän järjettömän idean isä tietoinen, että vuosaaressa on tällä hetkellä kaksi metroasemaa ja niille toimiva liityntä liikenne. Onko kaupunkisuunnitteluvirastossa menossa joku top 10 kilpailu kuka esittää tyhmimmän, kalleimman ja turhimman idean? Tyhmintä (viheralueet matalaksi talojen ja raitiovaunujen tieltä pala palalta koko helsingistä), kalleinta (kaupungillahan on ylimääräistä rahaa rakentaa uusia, katuja, kunnallistekniikkaa ja raitiolinjoja kun ei olemassa oleviakaan pystytä pitämään kunnossa) ja turhinta (kuka haluaa ajaa raitiovaunulla vartiosaareen tai ramsinniemeen katsomaan uusia taloja ja entistä luontoa) , kuka voittaa? Soinivaara voisi tehdä raitiovaunulla 3 kiertoajelun ja katsoa minne voisi rakentaa raitiovaunulinjan sivuhaaroja ja muutaman talon vielä lisää.
VastaaPoistaIlmeisesti raitiolinjan reitti on uusimmissa visioissa muuttunut: nyt se menisi Lohiniemenrannan sijaan Meri-Rastilan tietä pitkin. Tyhmä ja vaarallinen idea kuitenkin edelleen, sillä joka tapauksessa se tarkoittaisi niin Vartiosaaren, Ramsinniemen kuin Meri-Rastilankin luontoalueiden pilaamista.
Poista