keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Meri-Rastilan, Kivinokan ja Vartiosaaren tilanne tällä hetkellä

Meri-Rastila 11.5.2014
1. Meri-Rastila

Meri-Rastilan osayleiskaavapäätöksestä jätettiin määräaikaan mennessä kuusi valitusta. Kaupunki on antanut oman vastineensa valituksiin. Muutoksenhakijoilla on ollut mahdollisuus vastaselitykseen. Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen vastaselityksen voi lukea täältä.

Jos valitukset eivät menesty hallinto-oikeudessa, on päätöksestä mahdollisuus valittaa edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Mikäli menestystä ei tulisi siellä, olisi edessä asemakaavaprosessi poliittisine päätöksentekoineen ja mahdollisine valituskierroksineen.




Kivinokka kesällä 2013
2. Kivinokka

Kokoomus ei ole tyytymässä kaupunkisuunnittelulautakunnan Kivinokka-päätökseen, vaan on viemässä sen kaupunginhallitukseen:

Helsingin Kokoomuksen tiedote Kivinokasta

Voimasuhteiden perusteella vaikuttaisi kuitenkin siltä, ettei kaupunginhallitus olisi muuttamassa lautakunnan Kivinokka-päätöstä. Kannattaa joka tapauksessa olla yhteydessä kaupunginhallituksen jäseniin.




Vartiosaari, 18.8.2013
3. Vartiosaari

KSV:n uutiskirjeessä kerrotaan, että Vartiosaaren osayleiskaavaluonnos tulee nähtäville vuoden vaihteen aikoihin ja etenee keväällä kaupunkisuunnittelulautakuntaan. Kirje on luettavissa täällä.

Vartiosaaren osalta kannattaa huomata, että virasto yrittää edistää suunnitelmaansa mm. lasten arkkitehtuurileirillä ja käyttämällä nimestäjää.






Kaikki kolme aluetta tarvitsevat edelleen asukkaitten apua. Voit allekirjoittaa adressin Meri-Rastilan, Kivinokan ja Vartiosaaren puolesta täällä.





2 kommenttia:

  1. Sitä Vartiosaaren kevyen liikenteen siltaa ei pitäisi vastustaa. Silloin se olisi kaikkien vapaassa käytössä ilmaiseksi ja kätevästi, joka olisi hyvä syy jättää se rakentamatta.
    Toki se kuluu enemmän mitä enemmän ihmisiä, vaikka pysyisivät poluilla, ja siltaa pitkin sinne pääsisi ehkä uusia petoeläimiä, mutta nyt se näyttäytyy vain miljoonien arvoisena rakennusmaana, jossa ei ole paljoa asutusta, eikä helppoa yhteyttä. Mitä useampi saisi hyötyä, vaikka iltalenkkien myötä, niin sitä suurempi syy jättää rakentamatta. Toki muualla sitten rakennettaisiin tiivistys tehokkaammin, mutta ainakin jäisi kokonainen saari seudun asukkaiden yhteiseksi takapihaksi ja suuremmat alueet luonnonrauhaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kumpaa siltaa tarkoitat, Laajasalosta vai Ramsinniemestä Vartiosaareen menevää? Jälkimmäinen tulisi suoraan Vartiosaaren komeimmalle kalliolle ja tarkoittaisi käytännössä sen osittaista louhimista. Lisäksi myös Ramsinniementielle pitäisi rakentaa kevyenliikenteenväylä, mikä kaventaisi Ramsinniemen rantametsiä entisestään.

      Jos kalliolta lähtisi kevyenliikenteenväylä Vartiosaaren läpi Laajasaloon menevälle silllalle, se halkaisisi saaren metsäluonnon kahtia. Silta olisi myös iso investointi ja kevyenliikenteen sillalle olisi aidosti enemmän tarvetta nykyisen Vuosaaren sillan kupeessa.

      Luontoalueiden (jopa helposti tavoitettavan Kivinokan) osittaistakin rakentamista perustellaan usein sillä, että ne eivät ole vapaasti kaikkien käytössä. Kaupunki on kuitenkin täynnä monenlaisia paikkoja, joihin pääsyä on syystä tai toisesta rajoitettu. Siksi onkin hassua, että argumenttia "ei ole avoin kaikille" käytetään juuri metsistä ja rannoista, joille menemistä kukaan ei ole kieltänyt.

      Poista

Kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen.