Luontojärjestöt ovat kartoittaneet
Helsingin arvometsiä sekä laajoja luonto- ja virkistysalueita ja tehneet esityksen niiden turvaamisesta Helsingin uudessa yleiskaavassa.
Metsien ja luonnonrantojen
säilyttäminen on mahdollista, vaikka kaupunki kasvaisikin. Toisin kuin usein
väitetään, luontoaktiivit eivät vastusta asuntoja – tai ”koteja” niin kuin
mielikuvilla leikittelevät virkamiehet tai media niitä tunteellisesti kutsuvat
– vaan kaupunkirakenteen levittämistä luontoalueille.
Jos Helsingin
kaupunkisuunnittelun lähtökohdaksi otettaisiin niin asukkaiden kuin luonnonkin
kannalta hyvä kaupunki, ei metsä- tai ranta-alueita enää uhrattaisi
rakentamiselle, vaan asunnoille pyrittäisiin löytämään tilaa jo rakennetuilta
alueilta.
On monia mahdollisuuksia kaavoittaa
asuntoja – tai ”koteja” – kaupungin kasvavalle väestölle koskematta
luontoalueisiin. Tässä on muutamia
ideoita:
1. Kaupungin tulisi tiivistyä jo rakennetuilta alueilta erityisesti Kehä
I:n sisältä
Tutkimuksen
mukaan Helsinki on esimerkiksi
Tukholmaan verrattuna levittäytynyt laajemmalle alueelle kuin asukasmäärä
edellyttäisi. Täydennysrakentamismahdollisuuksia tulisikin etsiä jo
rakennetuilta alueilta ja Kehä I:n sisäpuolelta, myös siellä säilynyttä luontoa
kunnioittaen.
Tukholmassa 40
prosenttia 2000-luvulla tapahtuneesta väestönkasvusta on sijoittunut enintään
kahdeksan kilometrin etäisyydelle keskustasta, kun Helsingissä vastaava luku on
vain 15 prosenttia. Helsingissä asuinrakentamista tulisikin sijoittaa
kantakaupunkiin ja sen välittömään läheisyyteen. Helsingin uuden yleiskaavan innoittamissa
vaihtoehtokaavoissa rakentaminen on pyritty sijoittamaan Kehä I:n sisäpuolelle.
2. Peruskorjausikään tulevissa lähiöissä on potentiaalia tonttien
tehokkaampaan käyttöön
Peruskorjausikään tulevissa
lähiöissä on runsaasti täydennysrakennuspotentiaalia. Taloyhtiöille tulisi
tarjota mahdollisuus rahoittaa esimerkiksi putkiremontti lisärakennusoikeutta
myymällä.
Joskus peruskorjauksen sijaan voi olla
järkevämpää purkaa 40 – 50 -vuotias lähiötalo ja rakentaa samalle tontille
uudestaan tehokkaammin. Tämä olisi myös taloudellisesti kannattavaa niin
asukkaille kuin kaupungillekin. Kaupungin kannalta säästöjä syntyisi mm.
valmiina olevasta infrastruktuurista. Asukkaille purkaminen olisi
houkuttelevaa, koska se tarjoaisi harvinaisen mahdollisuuden asumiseen täysin
uudessa asunnossa tutulla paikalla.
Mellunmäkeen on
mahdollisesti tulossa purkavan tiivistämisrakentamisen pilottikohde. "Jos
kortteleita tiivistetään, iso osa asuntopulasta ratkeaa,” totesi
kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava Helsingin
Sanomien aihetta käsitelleessä uutisessa 11.7.2014:
3. Yksityisautoilun väheneminen vapauttaa runsaasti kaupunkitilaa
Helsingin kaupungin pyrkimys
vähentää yksityisautoilua on saanut Suomessa vain vähän julkisuutta.
Brittiläisessä The Guardianissa
Helsingin mm. Kutsuplus-järjestelmään perustava liikennesuunnittelu on kuitenkin
huomioitu. Lehti uutisoi
10.7.2014, että vuonna 2025 – siis
noin kymmenen vuoden kuluttua – Helsingin liikennejärjestelmä olisi niin hyvin
toimiva, ettei auton omistaminen enää kannattaisi.
Kun yksityisautoilu tulee
tarpeettomaksi ja siitä vähitellen luovutaan, vapautuu runsaasti kaupunkitilaa
uuteen käyttöön. Tämä mahdollistaa asuinrakentamisen esimerkiksi osaan nykyisistä
paikoitusalueista ja liikenneväylistä.
Yksityisautoilun väheneminen
mahdollistaa myös sisääntuloväylien bulevardisoinnin asuinkaduiksi. Bulevardisoinnin
osalta on kuitenkin oltava tarkkana, ettei kaupunkirakennetta levitetä sen
varjolla sisääntuloväylien tuntumassa sijaitseville luontoalueille.
4. Toimitilojen muuttaminen asunnoiksi
Verkkopalvelut ovat tehneet monet
liiketilat tarpeettomiksi ja hyviltä alueilta on vapautumassa toimitiloja
muutettavaksi asunnoiksi tai purettavaksi asuinrakentamisen tieltä. Esimerkkejä
tällaisesta on jo: Alppilassa Kotkankadulla sijaitsevaa toimistotaloa ja Itäkeskuksen toimistohotellina
toiminutta Maamerkkiä ollaan muuttamassa asunnoiksi.
Asioinnin siirtyminen verkkoon on
hiljentänyt ostoskeskuksia, jonka vuoksi kauppojen tilalle voisi osittain tai
kokonaan tulla asuntoja. Helsingissä on myös tehottomasti rakennettuja
yritysalueita (mm. Roihupelto), joihin sopisi asuinrakentamista. Kokemusta
asuntojen rakentamisesta yritysalueelle on kertynyt ainakin Pitäjänmäeltä,
jossa Valimon alueella ei vielä 90-luvun alussa ollut juuri lainkaan asukkaita.
Kiinnostavia kohteita on
mahdollista löytää ihan kaupungin ytimestäkin. Esimerkiksi Hakaniemen Sokoksen
rakennuksen muuttaminen asuintaloksi olisi todennäköisesti järkevämpää kuin
pyrkimys löytää siihen uutta liiketoimintaa.
Teksti on julkaistu myös Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen blogissa.
Kaupungin tilankäyttöpalapelissä on paljon muuttujia, jotka vaikuttavat tahoillaan eri suuntiin. On tunnistettava muutokset, jotka vapauttavat rakennettua maanpintaa uuteen käyttöön. Luontoon levittäytymisen ajan pitäisi olla jo ohi.
VastaaPoista