maanantai 15. kesäkuuta 2015

Saaristoraitiotie: vierailu Stansvikissa 13.6.2015

Saaristoraitiotien linjausta Laajasalossa. 13.6.2015
Kaupunkisuunnitteluviraston Vuosaaressa 5.2.2015 järjestämässä yleiskaavaillassa asukkaiden keskeisimpiä huolenaiheita olivat Uutelan kanavan itäpuolelle kohdistuva rakentaminen ja saaristoraitiotie, jolle tarvittavan reitin puhkominen tuhoaisi luontoa niin Ramsinniemessä kuin Vartiosaaressakin. Yleiskaava-arkkitehti Marja Piimies yritti tilaisuudessa tyynnytellä saaristoraitiotien aiheuttamaa huolta sanomalla, että kaava vain mahdollistaa sen, mutta kaiken kaavassa esitetyn ei ole tarkoitus toteutua.

On selvää, ettei kaikki kaavoihin piirretty koskaan toteudu. Valitettavasti Helsingissä huonoimmat ratkaisut näyttäisivät toteutuvan kaikkein todennäköisimmin. Yleiskaavaluonnosta esittelevällä videolla Piimies itse nostaa liikennehankkeista esiin juuri saaristoraitiotien.

Huonot hankkeet saattavat joskus alkaa toteutua ennen kuin ne edes näkyvät asemakaavoissa. Kävin 13.6.2015 Laajasalon Stansvikissa ja näytti siltä kuin alueella rakennettaisiin jo raitiotien reittiä, vaikka moni asia on vielä kesken. Jos haluaa saada käsityksen, miten raitiotien rakentaminen vaikuttaisi Vartiosaareen tai Ramsinniemeen, voi mielessään sijoittaa Stansvikin työmaalla ottamani kuvat näille alueille.

Vaikka raiteita ei ole vedetty, on tielinjauksen keskellä korokkeita, jotka vaikuttavat pysäkeiltä:

Pysäkki? Stansvik 13.6.2015
Luontoarvojen lisäksi myös kulttuuriarvot ovat Helsingissä heikossa kurssissa. Kaivoksen työnjohtajan työsuhdeasunnoksi 1700-luvun lopulla rakennettu punainen torppa on jäänyt kahden tien puristuksiin. Vaikka vanhan tien puolelta otetussa lähikuvassa kaikki näyttäisi olevan hyvin, karu totuus paljastuu uuden tien puolelta.

Vanhan tien puolelta otettu lähikuva. Kaikki hyvin? 13.6.2015

Näin Helsingissä kohdellaan luonto- ja kulttuuriarvoja. 13.6.2015

Kaupungilla ympäristön tuhoutuminen nähdään ilmeisesti jotenkin toisin, sillä torpan tuntumassa oleva rakennusviraston kyltti kertoo, että työmaalla ollaan rakentamassa hyvää Helsinkiä:

"Hyvää Helsinkiä rakentamassa." 13.6.2015
Kuumaisema toki muuttuu rakentamisen edetessä, mutta tuhoa katsoessa on vaikea ymmärtää, miksi Helsingissä aidon tiivistämisen sijaan levitetään kaupunkirakennetta uusille alueille:

Uutta tietä ja mahdollinen pysäkki. 13.6.2015

Kuumaisemaa. 13.6.2015
Oja työmaalla. 13.6.2015
Työmaata. 13.6.2015
Runneltua ympäristöä. 13.6.2015
13.6.2015
Tietyömaalta suuntasimme rantaan. Näkemästään järkyttyneille tarjottiin mahdollisuutta levätä reitin varrella:
 
Lepopaikka. 13.6.2015

Stansvikin rantametsässä kasvaa mm. vanhoja mäntyjä. Metsäkaistale on kapea ja sivulle vilkaiseminen tarjoaa uuden järkytyksen: takana kohoaa murskatusta kallioaineksesta kasattu seinämä:

Taustalla on läjitettyä kalliomurskaa. 13.6.2015
Uimaranta on silti säilyttänyt viihtyisyytensä:

Stansvikin uimaranta. 13.6.2015
Pahaksi onneksi tämä uimaranta ei kaupungille tunnu riittävän, vaan ruovikkoinen rantakaistale haluttaisiin muuttaa Aurinkolahden uimarannan kaltaiseksi hiekkaerämaaksi. Tulevien asukkaidenkin kannalta olisi kuitenkin parempi, jos ranta saisi säilyä luonnontilaisena, sillä keinotekoinen hiekkaranta on laajemmassa käytössä vain muutaman päivän kesässä, mutta aiheuttaa pölyhaittoja lähes ympäri vuoden. Rantaelämästä aiheutuva melu häiritsee asukkaita Aurinkolahdessakin.

Tähän on kaavoitettu hiekkaerämaa. 13.6.2015

Kallio muodostaa ruovikkoisen rannan kupeeseen kauniin niemen:

Saaristomaisemaa Stansvikissä. 13.6.2015
Mänty on löytänyt paikkansa. 13.6.2015
Niemelläkään ei valitettavasti voi täysin välttyä huomaamasta massiivista louhoskasaa:

Louhoskasa nousee taustalla. 13.6.2015
Stansvikin kalliolta katsottuna huomaa saman kuin Suomenlinnasta tai ruotsinlaivalta: Helsingin "silhuetti" on uljas kuin pannukakku. Kuvassa näkyvä Mariella on satamassa ollessaan Helsingin kantakaupungin korkeimpia rakennuksia:

Mariella saapumassa Helsinkiin. 13.6.2015
Kallioisella niemellä on muutamia kelopuita:

Kelopuu niemellä. 13.6.2015
Vaikka Helsingin tulevaisuus ei tällä hetkellä näytä hyvältä, vaikuttaa kelopuu kuitenkin olevan varovaisen optimistisella mielellä:

Kelopuun hymy. 13.6.2015

9 kommenttia:

  1. Mielikuvaharjoitukset, joissa autokaistojen ja raitioväylän yhdistelmä sijoittuu keskelle viheralueita, ovat avartavia. Paketti on aika maasyöppö.

    Toisenlaisessa mielikuvaharjoituksessa jo olemassa olevalle autoväylälle tai osaan siitä sijoittuvat kiskot. Tilaa säästyy. Luontoa ei tuhlaannu.

    Uudenlaisia poikittaisliikenteen ratkaisuja olisi tärkeätä priorisoida. Luontoa säästävästi.

    VastaaPoista
  2. Luonto on onnistuttu tuolta tuhoamaan. Koirasaarentielle on rakennettu jo raitiovaunupysäkitkin. Silta on tulossa vasta vuosien päästä -jos silloinkaan. Raitiovaunu varman suhaa edes takaisin tuota parin kilometrin matkaa lähivuodet ;) Ekologista vai vihreää?

    VastaaPoista
  3. Eikö Laajasalossa ole jo ennestään moottoritien pätkä, joka aiotaan bulevardisoida, kun moottoritietä ei isommalti tullutkaan.

    VastaaPoista
  4. Kuvissa oleva totuus on silti vielä kauniimpi kuin tuleva, koska nyt on tehty vasta pääkatu, mutta rakennuksille vieviä teitä on tekemättä ja sitten suurimmat aukot syntyvät itse taloista ja parkkikentistä(!). Luonnonsuojelualueet jäävät tuollakin nyt saarekkeiksi ja elukoiden kulkureitit katkeavat, ja koska veden kulkukin on ohjattu ränneihin, niin alueet kuivuvat ja kasvillisuus muuttuu ja lajien määrä vähenee. Uusien asukkaiden kissat ja koirat viimeistelevät sitten sen, että millään isommalla eläimellä ei ole alueelle enää asiaa, ja linnusto on pulassa myös luonnonsuojelualueilla kissojen metsästäessä siellä.

    Mutta mitä voi tehdä? Väestönkasvu mahdollistaa talouskasvun, ja jokainen puolue haluaa talouden kasvavan - eli itse ongelman alkulähteeseen ei kukaan tule puuttumaan. Autopaikkanormi aiheuttaa turhaa luonnontuhoa parkkikentillä ja ylisuurin liikenneinfroin - kokoomus ja demarit eivät näytä tuossa luovuttavan, vaikka se aiheuttaa sitten merkittäviä taloudellisia tappioitakin, kun asuntoja pystytään rakentamaan merkittävästi vähemmän ja elinkeinomahdollisuuksia tuhoutuu. Korkea rakentaminenkin on poikkeus, koska autopaikkoja pitäisi rakentaa aivan mahdottomasti normin takia ja sitten vielä pannukakkusilhuettikin menisi. Jääkö sitten mitään muuta kuin katsella luonnon katoamista, kun talouden kasvu on lopulta politiikan ykkösasia, vaikka sen lopputulos on kaikille näkyvissä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseessä on käsittääkseni arvokas lintu-, lepakko- sekä matelija- ja sammakkoeläinalue. On harmillista, että piittaamattoman suunnittelun vuoksi Stansvikin kyläyhdistyksen teettämien luontokartoitusten ainoaksi merkitykseksi saattaa jäädä sen dokumentoiminen, että näin oli ennen rakentamista.

      Esimerkiksi linnut ja sammakkoeläimet ovat maailmanlaajuisestikin vähenemässä rajusti. Jotta huono kehitys kääntyisi tai edes hidastuisi, tulisi elinympäristöjen turvaaminen ottaa huomioon suunnittelun ja toiminnan kaikilla tasoilla.

      Poista
    2. Linnut ja sammakkoeläimet säilyvät kyllä ihmisen jälkeenkin, mutta ihmistä pitäisi suojella tällaisilta raiskioilta. Samalla tulee muukin luonto suojeltua.

      Poista
  5. Autopaikkanormi tuntuu harmilliselta muinaisjäänteeltä, joka estää tehokasta maankäyttöä ja kaupungin uudistumista.

    Matalan rakentamisen jatkuminen valtavirtana pistää miettimään, kuka ja missä oikeasti uskoo tonttipulaan.

    VastaaPoista
  6. Asukkailla ei syytä huoleen14. heinäkuuta 2015 klo 13.06

    Kaupunkisuunnitteluviraston arkkitehdit lohduttelevat asukkaita asukastilaisuuksissa, että kaavoitus vain mahdollistaa rakentamisen, mutta kaiken kaavassa esitetyn ei ole tarkoituskaan toteutua. Asukkaiden ei siis kannata turhaan huolestua. Ja sitten kun rakentaminen alkaa, se onkin jo myöhäistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se menee. Asukkaiden pitäisi ymmärtää, että olennaista on ainoastaan se, mitä näkyy oikeusvaikutteisella kaavakartalla. Jos kaavakartta mahdollistaa rakentamisen, ei suullisesti tai muullakaan tavoin annetuilla lupauksilla ja rauhoitteluilla ole mitään merkitystä.

      Poista

Kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen.