Vartiosaari 2.10.2016 |
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi yleiskaavan
yksimielisesti kokouksessaan 14.6.2016. Kaupunginhallitus käsittelee
kaavaa kokouksessaan 17.10.2016. Jos kaupunginhallitus ei päätä
palauttaa yleiskaavaa suunnitteluun, se etenee valtuuston päätettäväksi
26.10.2016. Samassa kokouksessa valtuusto päättää myös
kaupunginhallituksen 3.10.2016 hyväksymästä Vartiosaaren
osayleiskaavasta.
Vartiosaaren osalta kyse on kaksilla
vankkureilla ajamisesta, sillä sitä käsitellään paitsi osayleiskaavassa
myös yleiskaavassa. Saaren säilymiseksi ei siis riitä, että
osayleiskaava
kaatuu valtuustossa, vaan rakentamismerkinnät ja raitiotie olisi saatava
pois myös yleiskaavasta.
Yleiskaavan oikeusvaikutteisella
kartalla on merkintä, ettei yleiskaava korvaa Vartiosaaren voimassa
olevaa osayleiskaavaa, mikäli osayleiskaava tulee voimaan ennen
yleiskaavaa. Tämä on syytä lukea myös niin, että jos Vartiosaaren
osayleiskaava ei ole lainvoimainen ennen yleiskaavan voimaan tuloa, koskee
yleiskaava myös Vartiosaarta. Teksti on luettavissa tässä yleiskaavakartalta poimitussa kuvakaappauksessa (klikkaa suuremmaksi):
Kaavojen ympärillä käy nyt kova kuhina.
Kaupunkisuunnitteluvirasto on varoitellut poliitikkoja, että muiden kuin
vähäisten muutosten tekeminen yleiskaavaan johtaa uuteen näytteille
asettamiseen ja viivästymiseen.
Jostain syystä yleiskaavan viivästyminen on saatu
kuulostamaan uhkaavalta. Mutta onko se sitä? Kumpi on huonompi
vaihtoehto, hyväksyä luonto- ja kulttuuriympäristöille katastrofaalisia
ratkaisuja sisältävä yleiskaava kiireessä vai palauttaa kaava
suunnitteluun, laittaa se näytteille ja hyväksyä parannettu suunnitelma
joidenkin kuukausien tai mahdollisesti vuoden kuluttua? Jos kaavaa
korjattaisiin, valtuusto ehtisi välissä vaihtua, mutta tämäkään ei ole
ongelma. Asukkaat saisivat mahdollisuuden vaikuttaa vaaleissa ja
päättämässä olisi uusi valtuusto, johon nykyisen valtuuston aikana
tehdyt sitoumukset eivät ainakaan samassa määrin vaikuttaisi.
Yleiskaavaa
suunniteltaessa on varauduttu massiiviseen 250000 asukkaan
väestönkasvuun. Koska luku tiedetään epärealistiseksi, ennusteen sijaan
puhutaan väestösuunnitteesta tai -projektiosta. Yleiskaavassa tämäkään
tosin ei ole riittänyt, vaan rakentamista on varattu karkeasti arvioiden
kaksinkertainen määrä väestösuunnitteeseen verrattuna.
Asukkaat jättivät yleiskaavaehdotuksesta yhteensä 1444 muistutusta. Näiden pohjalta kaavaan ei tehty merkittäviä muutoksia. Suunnittelijat ovat tuskin kuitenkaan pahuuttaan laatineet surkeaa kaavaa tai jättäneet muistutuksia huomioimatta. He yksinkertaisesti tekevät työtä käskettyä ja heidän mahdollisuutensa vaikuttaa työnsä sisältöön ovat vähäiset. Suunnittelijat saavat tästä palkan ja jos suunnitelmat hyväksytään, todennäköisesti myös mojovan tulospalkkion.
Avoimuuden nimissä olisikin syytä julkistaa, millaisia tulospalkkioita yleiskaavasuunnittelijoille kaavan edetessä maksetaan.
Vuorovaikutuksessa asukkaiden muistutusten lisäksi yliolkaisen käsittelyn saivat myös viranomaisten yleiskaavasta jättämät kriittiset lausunnot. Poliitikot toistelevat kaupungin suunnitelmia hyväksyessään, että luottavat virkamiesten virkavastuulla tekemään työhön. Valitettavasti päättäjien luottamus Helsingin kaupungin virkamiesten tekemiin suunnitelmiin näyttää pitävän silloinkin, kun muut virkamiehet niitä omalla virkavastuullaan kritisoivat.
Olisiko vielä mahdollista, että kaupunginhallituksen jäsenet ja valtuutetut ennen kaavapäätöksiä ehtisivät tutustua mm. näihin ELY-keskuksen 18.2.2016 päivätyssä yleiskaavalausunnossa oleviin kohtiin:
ELY-keskuksen lausunto, sivulta 2 |
ELY-keskuksen lausunto, sivulta 3 |
ELY-keskuksen lausunto, sivulta 5 |
ELY-keskuksen lausunto, sivulta 6 |
Helsingin Sanomissa
ELY-keskuksen päätöksestä olla suojelematta Vartiosaarta rakennusperintölain
nojalla annettiin sellainen kuva, että suojelu ja asuntojen rakentaminen on
mahdollista sovittaa yhteen. Päätöksestä (26.9.2016) voisi kuitenkin päätellä ELY-keskuksen tarkoittaneen jotain muuta kuin huviloiden suojelemista
raitiotien ja uuden asuinalueen ohessa:
Ei siis kannata uskoa kaikkea sitä, mitä kaupunkisuunnittelijat
kaavoista virkavastuulla kertovat. Eikä sitäkään, mitä Hesari niistä
kirjoittaa.
Yleiskaavan viivästyminen uuden näytteille asettamisen tai
suunnitteluun palauttamisen vuoksi ei ole vaarallista. Huonon kaavan
hyväksyminen sen sijaan on.
Helsinkiin tarvittaisiin suuri muutos maankäytössä. Jo rakennettua maata pitäisi käyttää tehokkaammin. Samalla luontoa pitäisi säästää ja turvata näin paikallisen viherverkoston säilyminen toimintakykyisenä.
VastaaPoistaLiikenteen murroksessa pitäisi käyttää enemmän apuna jo olemassa olevia väyliä. Näin uusiutuminen tukeutuisi pohjalla olevaan yhteiskuntarakenteeseen. Kiskojen suuntaaminen metsien paikalle ei ole toimiva ratkaisu.
Yleiskaavalle esitetty aikajänne on pitkä. Tässä ajassa vapautuu paljon rakennettua maata uusiokäyttöön. Näin avautuu paljon mahdollisuuksia kehittää kaupunkia.
Kaavaehdotuksessa on esitetty paljon lisää asumista moneen paikkaan kaupungissa. Siksi myös tarvittavien virkistysalueiden määrä pitäisi suhteuttaa tulevaisuuden massiivisiin oletuksiin asukasmääristä.
VastaaPoistaJos väkeä oikeasti on tulossa paljon lisää, pitää Helsinkiä rakentaa kunnolla ylöspäin.
Laajasalossa oli vuona 2013 17 000 asukasta 16 neliökilometrin alueella eli runsaat 1000 asukasta neliökilometrillä. Yliskylässäkin asukastiheys on vain 3000 ja matalien halpahallien ja laajojen parkkialueiden ostarilla ei asu ketään. Kuitenkin alle 1 neliökilometrin Vartiosaareen halutaan rakentaa 7000 asukkaalle uusi nukkumalähiö, eikö niiden pitänyt olla mennyttä aikaa?
VastaaPoistaKun "ostari" joka tapauksessa menee uusiksi pitäisi rakentaa moottoritien päälle ja sivuille oikea kaupunginosakeskus Kalasataman malliin: 5 liike- ja palvelukerroksen päälle vähintään 30 asuinkerrosta ja liikennettä ja pysäköintiä kansien alle mahdollisimman paljon. Entisen ostarin paikalle asuintorneja samaan malliin. Ei todellakaan ole tarvetta hajauttaa asutusta entisestään luontoalueille.
Otso Kivekäs sanoo ettei Vartiosaarta tarvita, mutta kyllä se tarvitaan, kun KSV ei omien puheiden vastaisesti piirrä sitä "urbaania kaupunkia ja pöhinää", vaan jää tehokkuudessa alle sen mitä tehtiin 1900-luvun alussa, joka nyt lienee se urbaanin pöhinän ilmentymä Helsingissä. Siis tarvitaan tuohon asukasmäärävaraukseen.
VastaaPoistaItse en yhtään ymmärrä tätä toimintaa, kun urbaania pöhinää voisi piirtää tehokkaasti näille entisille satamakentille ja Pasilaan, mutta niihin tuleekin vain vähänlaisesti asumista suurkauppakeskusten lisäksi. Siis jos verrataan nykyisen kantakaupungin asukastehokkuuteen. Itse en ymmärrä miksi pelätään että syntyisi uutta Punavuorta tai vastaavaa, koska Punavuoren hintataso kertoo siitä että kysyntää olisi. Nyt kukaan ei ole tyytyväinen kun luonto menee, mutta ei sitten synny edes sitä urbaania pöhinää ja kaupunkia. Minusta tämän takia yleiskaava olisi syytä pistää uusiksi.
Niinpä, yleiskaava ei tällaisena synnytä paljon puhuttua uutta kantakaupunkia, koska kaava sisältää runsaasti kaupunkirakenteen levittämistä luontoalueille. Jos yleiskaava tällaisena saa lainvoiman, todennäköisesti juuri nämä uudet alueet asemakaavoitetaan ensimmäiseksi.
PoistaMutta tyytyväisiä löytyy ainakin kaksi. Osmo Soininvaara (vihr.) kirjoitti taannoin blogissaan, että yleiskaava on vihreille valtava voitto. Ja Hannu Oskala (vihr.) kommentoi eilen fb-postaukseeni, että yleiskaava on käänteentekevä ja suorastaan vallankumouksellinen.
Otso Kivekäs äänesti kaupunginhallituksessa sinänsä Vartiosaaren puolesta, samoin kuin puoluetoverinsa Sanna Vesikansa ja Hannu Oskala. Oskala teki kuitenkin pienen sivuliikkeen, sillä hän ei tukenut Henrik Nyholmin ja Otso Kivekkään lisäysehdotusta, jossa esitettiin, että mikäli rakentamiseen päädytään, sen tulee tapahtua suunnittelukauden loppupuolella ja rakentamisen edellytyksenä tulee olla olemassa oleva raitiovaunuyhteys Yliskylän ostoskeskukseen ja sitova päätös Vartiosaaren raitiovaunuyhteydestä. Vaikuttaa siis siltä, että Oskalalle sopii rakentamisen aloittaminen nopeastikin.
Uudenmaan ELY-keskuksen lausunto (18.2.2016) Helsingin yleiskaavaehdotuksesta löytyy täältä:
VastaaPoistahttp://www.ely-keskus.fi/documents/10191/14307798/ELY-keskuksen+lausunto+Helsingin+yleiskaavaluonnoksesta.pdf/40e49837-982c-4d0b-8cf2-5aa9c451e381
Suunnittelijat saavat tästä palkan ja jos suunnitelmat hyväksytään, todennäköisesti myös mojovan tulospalkkion.
VastaaPoista" Avoimuuden nimissä olisikin syytä julkistaa, millaisia tulospalkkioita yleiskaavasuunnittelijoille kaavan edetessä maksetaan."
Onko todella näin, että myös suunnittelijoitaa/ viranhaltijoita motivoidaan tulospalkkioilla? Tämä on mehevä tieto jos näin on. Kertokaa lisää miten tämä on mahdollista?
Todella on niin, että tulospalkkioita maksetaan myös suunnittelijoille ja muillekin viranhaltijoille. Tällä tavalla heitä motivoidaan haluttuun lopputulokseen.
PoistaEn tiedä, mitä palkkioita tällä hetkellä käytetään. Vuosia sitten toiseen kaavaan liittyen kysyimme tulospalkkiosta silloiselta kaupunkisuunnittelulautakunnan jäseneltä ja muistaakseni tuolloin palkkiota maksettiin ainakin kerrosneliöalaan sidotusti. Kirjoitin palkkioista mielipidekirjoituksen, johon silloinen kaupunkisuunnitteluviraston päällikkö Tuomas Rajajärvi vastasi.
Jos yleiskaavan hyväksyminen siirtyisi seuraavalle vaalikaudelle, kaavan mahdollistama asuntorakentaminen kuulemma hidastuisi. Mikä ihmeen hoppu tässä sitten oikein on? Yleiskaavan tarkoitushan on suunnitella kaupungin kehittämistä kolmenkymmenen vuoden tähtäimellä.
VastaaPoistaMiten on mahdollista, että yksi valtuusto voisi tuhota neljässä vuodessa lyhytnäköisessä asuntojen rakentamisvimmassaan suuren osan kaupungin metsistä ja viheralueista?
VastaaPoistaMistä tulee mandaatti tällaiselle hävitykselle, kun asukkaiden ja erilaisten yhteisöjen ja järjestöjen mielipiteillä ja tehdyillä muistutuksilla ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta päätöksentekoon?