|
Ruskaa Meri-Rastilassa |
Tehtaanpuiston koululla 3.10. pidetyssä
tilaisuudessa Meri-Rastilan ala-asteen koulun rehtori
Merja Kuosmanen kertoi metsästä oppimisympäristönä ja kasvattajana.
Koulu on osallistunut myös SLL:n koulumetsähankkeeseen. Meri-Rastilan koulumetsäasiaa on koottu
tälle SLL:n sivulle.
Omat kokemukseni paikallisesta koulusta liittyvät Kallahden peruskouluun (joka nimestään huolimatta sijaitsee Meri-Rastilassa). Luonto- ja tiedepainotteinen koulu käyttää metsää samaan tapaan kuin Meri-Rastilan koulu - suunnistuksen, hiihdon ja muun liikunnan lisäksi metsässä pidetään lukuaineiden oppitunteja.
Eivätkä Meri-Rastilassa sijaitsevat koulut ja päiväkodit ole ainoita metsän käyttäjiä. Torstain tilaisuudessa keskusteluun osallistunut lastentarhanopettaja kertoi tuovansa metsään lapsia Helsingin keskustassa sijaitsevasta päiväkodista.
Myös Vuosaaren peruskoulun oppilaat liikkuvat metsässä:
|
Vuosaaren peruskoulun rasti. |
Metsässä on runsaasti linnunpönttöjä, joita on ehkä tehty teknisen työn tunneilla. Tässä on yksi niistä:
|
Kuvioidusta laudasta tehty pönttö. |
Puheenvuorossaan Meri-Rastilan koulun rehtori kertoi, että metsässä pidetään myös kuvaamataidon tunteja.
Metsässä voi kokonaisuuden lisäksi nähdä myös yksityiskohtia. Esimerkiksi kivien pinnat tarjoavat monenlaista katsottavaa:
|
Kivi Meri-Rastilan metsässä. |
|
Kivi Meri-Rastilan metsässä. |
|
Kivi Meri-Rastilan metsässä. |
Kiviä katsoessani mietin, että peruskoulujen ja päiväkotien lisäksi myös Aalto-yliopiston arkkitehtiopiskelijat tarvitsisivat oman koulumetsänsä. Metsillä voisi olla paljonkin opetettavaa tuleville suunnittelijoille.
Virkistävä tuo ajatus arkkitehtiopiskelijoiden koulumetsästä. Kaupunkisuunnittelussa tarvitaan suuri määrä monenlaista tietoa. Lisäksi maailma, jossa suunnittelu nykyisin tapahtuu, on kovasti toisenlainen kuin muutama vuosikymmen sitten. Tulevaisuudessa ympäristöön liittyvien asioiden määrä korostuu todennäköisesti vielä lisää.
VastaaPoistaYmpäristöasiat linkittyvät vahvasti esimerkiksi hyvinvointiin ja terveyteen sekä siihen, miten kaupunkikokonaisuus muutoinkin toimii. Hyvä kokonaisuus ratkaisee.