perjantai 14. marraskuuta 2014

Erään myyntikuvan anatomia

Kuvakaappaus Vartiosaaren marrakuun uutiskirjeen myyntikuvasta.
Vartiosaaren suunnittelun marraskuun uutiskirjeessä oli tietoa osayleiskaavaluonnoksen aikataulusta sekä kutsu "tulevaisuusiltaan".

Huomion kiinnitti kuitenkin kirjeessä ollut myyntikuva, joka oli kooste enemmän tai vähemmän epärealistisia täkyjä.

Miksiköhän kuvassa on vuoresta kohoava linna? Kaupunkisuunnitteluviraston uutiskirjeen sijaan linnan luonteva paikka olisi Aku Ankka -lehdessä.

Huolestuneisiin poliitikkoihin virasto yrittää näemmä jälleen vaikuttaa perinteisellä keinolla: mitä tuhoisampi suunnitelma, sitä enemmän kuvissa näkyy aurinkopaneeleja, polkupyöriä ja raitiovaunuja. Tällä kertaa niiden ei ole uskottu riittävän, sillä myyntikuvasta löytyy myös mehiläistarhausta, lampaita, puutarhapalstoja ja värikkäitä kumisaappaita.

Media on viime aikoina uutisoinut venäläisestä propagandasta. Olisiko vihdoin aika pohtia suomalaista tiedotuskulttuuria. Eikö kukaan ole huolissaan siitä, että verotuloja käytetään näin voimakkaaseen mielikuvamainontaan? Onko oikein, että tällaisia myyntikuvia ylipäätään tehdään?

Helsingin Sanomien pääkirjoitussivulla oli 13.11.2014 Venäjän valtiollista tietotoimistoa Sputnikia käsittelevä kolumni. Kolumnin loppuun oli lainattu Yalen yliopiston professoria Timothy Snyderiä:

"Kun maailmasta tulee vino, limaisimmat voittavat." 

3 kommenttia:

  1. Viherpesu ei ole uutta ja sitä mainosmies tekee, jos käsketään. Kysymys kuuluukin että meneekö poliitikot, jotka kuitenkin asioista päättävät, vipuun. Tosin nythän näyttää jo siltä, että itseasiassa poliitikot ovat samanlaisia uskottelijoita kuin mainosmiehetkin.

    Jos katsoo vaikka kuinka paljon aurinkopaneelien valmistus tuhoaa luontoa tuolla jossakin ja kuinka paljon siinä syntyy kaasuja, jotka ovat hiilidioksidiin verrattuna supertehokkaita ilmastonlämmittäjiä, niin aurinkopaneelien nopea lisääntyminen, varsinkin kun ne ovat varsin tehottomia ainakin vielä, on pahimmanluokan viherpesua. Käytännössä niitä tarvitaan lisäksi niin paljon, että ei riitä käytännölliset kattopaneelit, vaan niillä täytyy peittää myös maanpintaa, joten ekologisuus on sitäkin kautta aika kaukana. Pelkkä kaukolämpö on tällä hetkellä ekologisempaa kuin se ja jotkut viherpesupaneelit siihen lisäksi.

    Itse olen ainakin ollut pettynyt siihen tapaan, jolla vihreätkin ovat menneet tämän cleantechin mainosmiehiksi, kun ongelma on mielestäni kasvu itsessään, eikä mikään ongelma pienene lisäämällä tuotantoa, ja varsinkin kun mitään ekologisesti ja sosiaalisesti puhdasta teknologiaa ole edes olemassa. Eikä Vartiosaaret ja muut alueet säästy kasvattamalla väestöä loputtomiin. Mutta kauhean suosituksi ei tule näillä puheilla vihreiden joukossa, ja muissa puolueissa ei tietysti ole sitäkään vertaa sijaa puidenhalailijalle.

    Ihmettelen vain sitten sitä miten eräillä on pokkaa puhua kestävästä kehityksestä ja luonnon tarjoamista palveluista ja monimuotoisuuden turvaamisesta, kun kuitenkin sitten janoavat kasvua, joka on tietysti täysin vastakkainen suunta kuin luonnon monimuotoisuus ja minkäänlainen kestävyys. Jotenkin on vain uskomattoman vaikeaa saada ihmisiä ymmärtämään, että luontoa ei valmisteta lisää ja kun sitä vuosittain hävittää, niin se todellakin vähenee kohti loppuaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei näitä mainoksia ja myyntikuvia tehtäisi ellei uskottaisi niiden vaikuttavuuteen. Useimpiin ihmisiin kuvat vaikuttavat eikä niiden fiktiivisyyttä osata ymmärtää, koska viralliseen viestintään on totuttu suhtautumaan tietona. Monet poliitikot ovat julkisesti jopa todenneet uskovansa lähtökohtaisesti virkamiehiin.

      Raitiovaunut, polkupyörät ja aurinkopaneelit ovat kuvissa erityisesti vihreitä varten. Viime vuonna pidetyssä Itä-Helsingin puhuttavimmat suunnitelmat -tilaisuudessa näin Östersundomin myyntikuvia, joissa myös oli aurinkopaneeleita ym. Sen sijaan kuviin suunnitelmasta täydennysrakentaa Kontulaa ei ylimääräisiä kuorrutteita ollut tarvittu, koska suunnitelmaan ei liittynyt poliittisia intohimoja.

      Meri-Rastilan osayleiskaavaa muuteen myytiin aikoinaan pyramidilla, jonka vieressä lapsi laski kelkalla mäkeä. Olisin nauranut ellei kyseessä olisi ollut niin vakava asia.

      Poista
  2. Aurinko paistaa aina25. marraskuuta 2014 klo 12.15

    Myös havainnekuvat ovat yleensä mitä suurinta bluffia. Niiden tarkoitus on esittää hankkeet edullisessa valossa, mittasuhteet saattavat olla mitä sattuu ja ympäröivä vehreys on pysyvästi vallitseva ominaisuus, samoin ikuinen auringonpaiste.

    Esimerkiksi uusilla bulevardisoiduilla moottoriteillä ajelee harvakseltaan muutama polkuauto ja laineet vaan liplattelevat. Havainnekuvilla voi esittää aivan mitä tahansa, niiltä ei edellytetä mitään, eikä niistä koskaan jää kiinni, nehän ovat vain havainnekuvia.

    VastaaPoista

Kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen.