perjantai 30. tammikuuta 2015

Planmecan suunnitelma pilaisi Lohiniemenrannan

Villa Harbo. 30.1.2015
Kaavoituksen suhteen on tällä hetkellä kiireistä, sillä mielipiteitä Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavan luonnoksesta saa antaa 20.2.2015 ja Helsingin yleiskaavaluonnoksesta 27.2.2015 saakka.

Eikä tässä vielä kaikki, sillä välillä esiin nousee yllättäviä kaavamuutoshankkeita. Nyt Planmeca Oy on suunnittelemassa koulutuskeskusta omistamansa Villa Harbon yhteyteen.

tiistai 27. tammikuuta 2015

Ramsinniemi 26.1.2015


Ramsinniemen rantaa. 26.1.2015
Yleiskaavaluonnokseen on piirretty Vartiosaaren ja Ramsinniemen halkaiseva saaristoraitiotie.
Ovatkohan suunnittelijat edes käyneet katsomassa, minne ovat raitiotien linjanneet? Otin 26.1.2015 kuvia, miltä kaavaillun raitiotien varrella Ramsinniemessä näyttää.

keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Kallahdenniemen kärki 12.1.2015

Pilviä, jäätä ja valoa. Kallahdenniemen kärki 12.1.2015
Kävin 12.1.2015 aamupäivällä Kallahdenniemen kärjessä kuvaamassa saadakseni blogiini kuvituksen mielipiteeseen itäisen saariston asemakaavaehdotuksesta.

Koska olosuhteet olivat poikkeuksellisen hyvät julkaisen tässä vielä muutaman kuvan.

Mielipide itäisen saariston asemakaavaehdotuksesta

Kallahdenniemen kärjestä. 12.1.2015
Lähetimme 11.1.2015 kaupunkisuunnitteluvirastolle mielipiteen itäisen saariston asemakaavaluonnoksesta.

Lähettämämme mielipide löytyy alta:

lauantai 10. tammikuuta 2015

Stop saaristoraitiotie

Luonnostellun saaristoraitiotien linjakartta, kuvakaappaus yleiskaavamateriaaleista.
Kun yleiskaavavisiot keväällä 2014 julkaistiin, löytyi niistä rantaraitiotie, joka kulki Vartiosaaresta Ramsinniemen kautta Lohiniemenrantaan ja sieltä Vuosaareen. Ihmettelin tuolloin, olivatko suunnittelijat koskaan edes kävelleet Ramsinniementieltä Hotelli Rantapuiston ja aavehotelli Vuorannan ohi Lohiniemenrantaan, niin hölmöltä ajatus luonnonrannoille vedettävästä raitiotiestä tuntui.

Visioista on nyt siirrytty yleiskaavaluonnokseen, joka on näytteillä 7.1. - 27.2.2015. Luonnoksessa raitiotie ei sentään kulje Lohiniemenrannassa, mutta hanke on edelleen niin ympäristön kuin liikenteenkin kannalta ongelmallinen.

Muutamia kuvia Ramsinniementieltä ja Hiidenmaankadulta

Kirjoitin Ramsinniementien työmaasta viimeksi elokuussa 2014. Rakentaminen on jatkunut ja kaikki talot ovat jo nousseet. Tältä työmaalla näyttää tammikuun 2015 alussa:

Kolme eri vaiheessa olevaa kerrostaloa Ramsinniementiellä. 8.1.2015.

Kahden talon väliin on jätetty pieni kallio luontoelementiksi. Luonnollisuuden palauttaminen saattaa kuitenkin vaatia hiukan työtä, sillä kallio on täynnä rakennusjätettä:

tiistai 6. tammikuuta 2015

Helsingin Sanomat alitti jo omankin rimansa

Ympäristötaidetta Kivinokalla kesällä 2014.
Olen usein kritisoinut Helsingin Sanomien kaupunki- ja pääkirjoitussivuja niiden yksipuolisesta tavasta käsitellä kaupunkisuunnittelua. Nyt käytäntö näyttää laajenneen myös taloussivuille, joilla 5.1.2015 julkaistiin Tuomas Niskakankaan kirjoitus otsikolla Rakentajat vaativat vauhtia Helsingin kaavoitukseen.

Kirjoitus oli monin tavoin ongelmallinen. Asiantuntijoina käytetyt henkilöt olivat asianosaisia. Hyvään journalistiseen käytäntöön olisi kuulunut, että Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtajan Raimo Pipatin ohella olisi kuultu myös tahoa, joka olisi muistuttanut, että hyvää kaupunkia ei synny, jos suunnittelun lähtökohdaksi otetaan mahdollisimman suuret voitot rakennusalalle.