Metro on Siilitien aseman peruskorjauksen vuoksi liikennöinyt 18.6. alkaen kahdeksan minuutin välein. Vuosaaren suunnan matkustajat joutuvat lisäksi vaihtamaan junaa Itäkeskuksessa. Asukkaille kesäinen haitta ei ole tullut yllätyksenä, sillä kyse on jokavuotisesta riesasta. Metron poikkeusaikataulusta olisi silti voinut kertoa myös bussiliikenteen suunnittelijoille. Meitä matkustajia kuritetaan nimittäin myös sillä, että liityntälinjan 96 bussi lähtee Rastilasta ja Vuosaaresta ennen kuin ehdimme nousta asemalta pysäkille.
Samaan aikaan pääkaupunkiseudulla ollaan suunnittelemassa metron varaan tukeutuvaa pitkän i:n muotoista "metropolia", vaikka on ilmeistä, ettei metro mahdollisen automatisoinnin jälkeenkään kykenisi toimimaan kulkuvälineenä kaikille uusille asuinalueille. Metro on jo nyt ruuhkautunut eikä sen kapasiteettia voi lisätä rajattomasti, sillä tunneliosuuksilla voi turvallisuussyistä kulkea kerrallaan vain yksi samaan suuntaan menevä juna. Suunnittelu pohjautuu epärealistiseen visioon, jossa kaikki menee mahdollisimman hyvin, vaikka suunnittelun tehtävänä pitäisi olla tunnistaa rata- ja asemakorjausten kaltaisia ongelmatilanteita.
Metrosuunnitelmien lisäksi idästä länteen kulkee pääkaupunkiseudulla rantaviiva. Kun rannalle rakentamista ei muuten voi pitää ekologisesti hyväksyttävänä, yritetään sitä viherpestä metroon vetoamalla. Helsingin Sanomien uutisen (6.6.2012) mukaan länsimetroa haluttaisiin venyttää Kirkkonummelle asti. Asiasta ovat HS:n mukaan kiinnostuneita EKE, YIT ja Sato, jotka uskovat, että Kirkkonummen itärannikolle olisi mahdollista rakentaa 25 000 asukkaalle.
Uutinen kuvaa ajattelua muuallakin kuin Kirkkonummella: rakennusliikkeet haluavat laajamittaista rantarakentamista metroon vedoten. Virkamiehet ja osa poliittisista päättäjistä tukee rakennusliikkeitä antamalla niille siihen mahdollisuuden.
Rakennusliikkeiden voittaessa häviäjiksi päätyisivät niin nykyiset kuin tulevatkin asukkaat, jotka joutuisivat paitsi hankkeiden maksumiehiksi myös kärsimään huonosti suunnitellusta ja toimimattomasta kaupunkirakenteesta. Kukaan ei kantaisi vastuuta, sillä toteutus veisi aikansa ja ongelmat lankeaisivat vasta, kun nykyiset suunnittelijat ja päättäjät olisivat jo siirtyneet muualle.
Pääkaupunkiseutua metron varaan suunnittelevien osalta on nähtävissä kaksi erilaista vaihtoehtoa. Joko he eivät ole perehtyneet asioihin eivätkä ymmärrä, mitä ovat tekemässä. Tai sitten he tietävät, etteivät ole suunnittelemassa toimivaa kaupunkia, mutta tekevät niin, koska taustalla on tahoja, joiden intresseissä tällainen on.
Molemmat vaihtoehdot ovat pelottavia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen.