Puut eivät peitä näkymää. Ne ovat osa sitä. - Hanna-Leena Ylinen

lauantai 10. tammikuuta 2015

Stop saaristoraitiotie

Luonnostellun saaristoraitiotien linjakartta, kuvakaappaus yleiskaavamateriaaleista.
Kun yleiskaavavisiot keväällä 2014 julkaistiin, löytyi niistä rantaraitiotie, joka kulki Vartiosaaresta Ramsinniemen kautta Lohiniemenrantaan ja sieltä Vuosaareen. Ihmettelin tuolloin, olivatko suunnittelijat koskaan edes kävelleet Ramsinniementieltä Hotelli Rantapuiston ja aavehotelli Vuorannan ohi Lohiniemenrantaan, niin hölmöltä ajatus luonnonrannoille vedettävästä raitiotiestä tuntui.

Visioista on nyt siirrytty yleiskaavaluonnokseen, joka on näytteillä 7.1. - 27.2.2015. Luonnoksessa raitiotie ei sentään kulje Lohiniemenrannassa, mutta hanke on edelleen niin ympäristön kuin liikenteenkin kannalta ongelmallinen.

Suunnittelijat nostavat yleiskaavaluonnoksesta usein esille juuri saaristoraitiotien. Yleiskaava-arkkitehti Marja Piimiehestä tehdyn videon voi ladata Yleiskaava-blogista. Yleiskaavapäällikkö Rikhard Mannista puolestaan haastateltiin raitiotiestä Helsingin Uutisissa.

"Hieno luonto on vetovoimatekijä," Manninen totesi haastattelussa. Häneltä taisi unohtua, että luontoa ei voi sekä käyttää että säilyttää. Yleiskaavapäällikön mainitsemaa "hienoa luontoa" tuhoutuu, jos keskelle Vartiosaarta räjäytetään reitti raitiotielle ja kapean Ramsinniemen mutkainen tie suoristetaan ja levennetään kiskoja varten.

Ramsinniementie 8.9.2013
Yleiskaavaluonnoksesta puuttuu merellisen Helsingin osalta ymmärrys, ettei viimeisiä luonnonrantoja kannata uhrata rakentamiseen tai ylipäätään muokata niitä mitenkään. Muokattuna ranta menettää luonteensa ja kuolee.

Luonnonrantaa Ramsinniemessä 8.9.2013


Muokattua rantaa. Aurinkolahti toukokuussa 2014.
Kaupunkisuunnittelulautakunta ohjeisti kokouksessaan 16.12.2014 virastoa selvittämään, kuinka Ramsinniemen alueen virkistys-, luonto- ja suojeluarvot sekä mahdollisimman esteetön pääsy rannoille voitaisiin turvata. Jos esteettömyyden ajatellaan tarkoittavan, että rannalle tulisi päästä lastenvaunujen tai pyörätuolin kanssa, on sekin ristiriidassa luonto- ja suojeluarvojen kanssa. Selvää joka tapauksessa on, että kapealle niemelle vedetty raitiotie estäisi kyseisten arvojen toteutumisen kokonaan.

Raitioteillä on paikkansa kaupungin liikennejärjestelmässä. Ne tulisi kuitenkin sijoittaa jo olemassa oleville kulkuväylille. Yksityisautoilun suosio on vähenemässä eikä ajokortin hankkiminen edes kiinnosta nuoria samassa määrin kuin aiemmin. Helsingin kaupunki pyrkii sekin toimillaan vähentämään kaupunkilaisten tarvetta auton omistamiseen.

Tulevaisuudessa autoilulta vapautuu tilaa ja tämä tulisi ottaa huomioon raitioliikenteen suunnittelussa. Saariin ja metsiin ei kiskoja pitäisi vetää.


Raitiotien paikka? Vartiosaari 18.8.2013







2 kommenttia:

  1. Muistelen, että Laajasaloon olisi avattu Stansvikin lähelle väylää, johon tuleva ratikkakin mahtuisi. Aika leveältä väylä vaikutti. Tuntuisi todellakin perustellulta, että ratikkakiskot vedettäisiin autoilta vapautuvaan tilaan eikä luontoalueiden poikki.

    VastaaPoista
  2. Merelle ja saaristoon31. tammikuuta 2015 klo 11.31

    Jossain yleiskaavakartassa idässä merenrantoja pitkin kulkeva raitiovaunulinjaus on merkitty viheraluekarttaan paksulla vihreällä katkoviivalla. Ilmeisesti raitioliikenne on niin ympäristöystävällistä, että sen voi tulkita viheralueeksi.

    VastaaPoista

Kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen.