Puut eivät peitä näkymää. Ne ovat osa sitä. - Hanna-Leena Ylinen

keskiviikko 31. heinäkuuta 2019

Testissä Espoon Rantaraitti

Varis rantakalliolla Haukilahdessa 29.7.2019
Helsingin yleiskaavaan on piirretty rantaraitiksi kutsuttu merenrantoja kiertävä reitti. Espoossa sellainen jo on. Voisiko naapurikaupungin raitista oppia jotain?

Espoossa ei valitettavasti ole juurikaan rantametsiä. Raitin varrella on metsäisen oloisia kohtia, mutta metsät ovat kapeita ja usein puistomaisia. Lahopuuta Rantaraitin varrella näkee harmillisen vähän. Helsingissä sen sijaan on erityisesti idässä hyvin säilyneitä rantametsiä. Ne tulisi jättää nykyiselleen eikä ainakaan levittää niiden läpi kulkevia reittejä. Kaikissa niissä on joka tapauksessa jo valmiina vähintään kävelyyn sopiva polku tai raitti.
 
Parhaiten metsän tuntua voi Espoon Rantaraitilta löytää Kaitaalta tai Soukasta. Yllättäen myös Haukilahdessa on puustoa, kosteikkoa ja luonnontilaisia rantoja.
 
Haukilahti 29.7.2019
 
Haukilahti 29.7.2019
 
Haukilahti 29.7.2019
Haukilahdessa yllätyin toisenkin kerran. Toisin kuin Helsingin rantojen asuinalueilla, Haukilahdessa kaikkialla ei ollutkaan aitoja ja yksityisaluekylttejä. Rantasaunan ja laiturin tuntumassa oli jopa yleiseen käyttöön tarkoitetulta näyttävä penkki:
 
Haukilahti 29.7.2019
Haukilahti 29.7.2019
Kaikkialle ei ole tarpeen päästä pyörällä. Espoossa on paikkoja, joissa Rantaraitti jakautuu kahtia lähempänä rantaa olevaan kävelijöille tarkoitettuun polkuun ja hiukan etäämpänä olevaan pyörätiehen.
 
Otaniemi 21.7.2019
Helsingissä vauhdin hidastumista pelkääville pyöräilijöille suunnitellaan jopa kallioiden räjäyttämistä baanojen tieltä. Onneksi Espoon Rantaraitti on toteutettu paremmin luonnonympäristöä kunnioittaen: paikoin tien kohdalla on kallio ja pyöräilijän kannattaa nousta taluttamaan tai ainakin hidastaa vauhtia.
 
Välillä raitti muuttuu kallioksi. Haukilahti 29.7.2019
 
Espoon Rantaraitin toteuksessa on muutenkin oltu joustavia. Jos reitti ei syystä tai toisesta pysty jatkumaan rannassa, se voi kulkea vaikka moottoritien vieressä. Näin on ainakin Tarvaspään tuntumassa.
 
"Rantaraitti" ja Turun moottoritie 21.7.2019
Rantaraitin varrella on yleiseen käyttöön tarkoitettuja laitureita. Espoon kaupunki on toiminut mallikkaammin kuin Helsingin kaupunki, joka kaikille avoimien rantojen periaatteestaan huolimatta mielellään yksityistää ranta-alueita osalle asukkaista tai yrityksille.
 
Matinkylä 29.7.2019
Espoolle tyypillisiä ovat vanhat, sympaattiset kivilaiturit. Tässä muutamia:
 
Laurinlahti 17.7.2019
Hyljelahti 29.7.2019
 
Hyljelahti 29.7.2019
Kulttuurikohteita löytyy jonkin verran. Esimerkiksi Akseli Gallen-Kallelan museo Tarvaspää ja kaupunginmuseon Villa Rulludd. Laajalahdella sijaitsevan luontotalo Villa Elfvikin pihapiiristä löytyy aurinkokuntamallin Uranus.

Tarvaspää 21.7.2019
Villa Elfvik 21.7.2019
Villa Rulludd 29.7.2019
Luontokokemuksia Rantaraitilta etsivä löytää niitä kyllä, mutta kannattaa varautua siihen, että reitin varrella on enimmäkseen jotain muuta.
 
Luontopolkua Laajalahdella 21.7.2019
Kallio Kivenlahdessa 17.7.2019
Raide-Jokerin työmaa on leikannut rantalehtoa Otaniemessä eikä sen vieressä oleva rakennus tuota ulkonäöllään mielihyvää. Onneksi lähistöllä on sentään hieno kosteikko.
 
Raide-Jokerin työmaa Otaniemessä 21.7.2019
Rantaraitin varrelta Otaniemessä 21.7.2019
Kosteikko Otaniemessä 21.7.2019
Paikoin vallitseva luontotyyppi näyttää olevan vihreäksi asfaltiksikin kutsuttu nurmikko. Lyhyeksi leikattu ruoho tosin ei yleensä ole vihreää, vaan kalpean keltaiseksi palanutta.
 
Ruohikkoa Matinkylän suunnalla 29.7.2019
Ruohikolta löytyi myös naruilla eristetty tuoli. Tilataidetta?
 
Tilataidetta Matinkylässä? 29.7.2019
Toisin kuin luonnonympäristö, näyttää muokattu ympäristö usein absurdilta. Talojen keskelle rakennettu kanava ja tekosaari kurtturuusuineen herättävät ajatuksia maisemasuunnittelun mielekkyydestä:
 
Rantaraitin varrelta 29.7.2019
Kanavia Rantaraitin varrella on useampiakin. Kuvassa ei välttämättä erotu, että tämä kanava päättyy sydämenmuotoiseen altaaseen:
 
Yksi Rantaraitin kanavista 29.7.2019
Rantaraitin varrella on useita uimarantoja, mutta niillä oli aurinkoisina päivinä väkeä eikä kuvaaminen onnistunut. Tässä on kuitenkin erityisesti lapsiperheiden suosiossa oleva epävirallinen uimapaikka Kaitaalla. Joku on unohtanut lelujaan rannalle:
 
Kaitaa 29.7.2019
Laurinlahden uimarannan tolppaan oli kirjoitettu viesti. Epäselväksi jäi, pitäisikö lapsille jättää toimiva ilmasto vai pitäisikö päättäjien ja muiden aikuisten jättää ilmasto lasten huoleksi:
 
"Jätä ilmasto lapsille!" Laurinlahti 17.7.2019
Espoon Rantaraitista Helsinki voisi oppia sen, että miellyttävän reitin ei tarvitse olla helppokulkuinen baana. Joustavuutta on, ettei reittiä ole kaikilta osin pakotettu kulkemaan rannassa. Myös yleisessä käytössä olevat laiturit toimivat esimerkiksi eväspaikkoina.
 
Espoossa tehdyistä virheistä kannattaa ottaa opikseen. Helsingin kaupungin tuleekin turvata rantametsät nyt, kun niitä vielä on. Luonnon monimuotoisuuden lisäksi metsäisyys tuo ranta-alueille kaivattua viilennystä kuumina kesäpäivinä.
 
Espoon Rantaraittiin tutustuminen on helppoa helsinkiläisillekin, sillä alkuun pääsee joukkoliikenteen AB-lipulla. Metron lisäksi Rantaraitin tuntumaan voi matkustaa ainakin bussilla 550. Metrossa on mahdollista kuljettaa polkupyörä esimerkiksi Aalto-yliopistolle tai Matinkylään. 

4 kommenttia:

  1. Helsingin merellisen strategian mukainen rantaraitti ei valitettavasti tarkoita rannoilla kulkevia polkuja tai hiekkateitä, vaan raitioteitä, asfaltoituja kevyen liikenteen väyliä, pyöräbaanoja, raivattua rantamaisemaa, pengerryksiä ja merentäyttöjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on. Rantaraitti ja koko merellinen strategia on uhka Helsingin merelliselle luonnolle ja sen vuoksi asiaa kannattaa pitää esillä. Metsien ja ruovikoiden säilyttäminen esimerkiksi lintujen elinympäristöinä olisi vielä mahdollista.

      Poista
  2. Oli kiva nähdä vilaus Rantaraitista. Ehkä ensi kesänä saattaisin ehtiä jonkin matkan pyöräillä sielläkin. Muinoin Laajalahdessa asuessa aina kevään eka fillariretki oli Laajalahden ympäri. Ihan hyvä lenkki.
    Espoossa on venereitit ja hinnat saariin hyvät ja edulliset. Samaa ei voi sanoa Helsingin vastaavista, jotka on kaikki turistirysiä, ja ainoa ulkoilusaareen, Kaunissaari, on kallis ja harvoin kulkeva vene. No joo, Pihlajasaari on kohtuullinen.
    Kyllä rannat pitäisi olla just kaikkien käytettävissä, laitureitakin. Ne just on kivoja istuskella ja nauttia merestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa käydä. Laajalahdelle pääsee helposti bussilla 550 tai kävelemällä Aalto-yliopiston metroasemalta. Espoon rannoilla tuntui kuin kotiin olisi palannut. Tämä johtuu siitä, että olen kahteenkin otteeseen asunut Espoossa ja pisimmät työsuhteenikin ovat olleet espoolaisissa yrittksissä.

      Poista

Kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen.