Puut eivät peitä näkymää. Ne ovat osa sitä. - Hanna-Leena Ylinen

sunnuntai 3. joulukuuta 2017

Huomioita yleiskaavan toteuttamisohjelmasta

Vartiosaari 23.1.2016
Kaupunkisuunnitteluvirasto on julkaissut Yleiskaavan toteuttamisohjelman. Kaupunkiympäristölautakunta jätti ohjelman pöydälle kokouksessaan 28.11.2017 ja sitä käsitellään todennäköisesti 12.12.2017 pidettävässä kokouksessa.

Tässä muutamia huomioita ohjelmasta:
 
Vuorovaikutus jatkosuunnittelussa

Viraston järjestämissä kaavatilaisuuksissa on painotettu, että osallisten näkemykset pystytään huomioimaan paremmin, jos ne esitetään luonnosvaiheessa, sillä ehdotusvaiheessa kaavan muuttamiseen suhtaudutaan nihkeämmin.

Kokemus on osoittanut, ettei luonto- ja kulttuuriympäristöjä huomioivia muutoksia ole saanut läpi luonnosvaiheessakaan. Nyt virasto on nähtävästi päättänyt luopua tästä tärkeimmäksi väitetystä vuorovaikutusnäytöksestä, sillä toteuttamisohjelmasta löytyvän kaavion mukaan jatkosuunnittelussa luonnosvaihe jää pääsääntöisesti väliin ja osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta siirrytään suoraan kaavaehdotukseen:

Kuvakaappaus Yleiskaavan toteutusohjelmasta.

Vartiosaaren suunnittelun keskeyttäminen

Vartiosaaren suunnittelu on keskeytetty kuluvan valtuustokauden ajaksi. Vihreät ovat saaneet keskeyttämisestä sympatiapisteitä. Kokoomus puolestaan on tähän suostumalla todennäköisesti onnistunut saamaan vihreiden tuen jollekin itselleen tärkeälle hankkeelle.

Suunnittelun "keskeyttämisestä" keskusteltaessa on unohtunut, ettei saaren asemakaavoitus olisi edes voinut edetä tämän valtuustokauden aikana, koska sekä Vartiosaaren osayleiskaava että Helsingin yleiskaava ovat todennäköisesti oikeusprosesseissa lähes kauden loppuun.

On myös mahdotonta tietää, onko suunnittelu todella keskeytetty vai tehdäänkö sitä pöytälaatikkoon. Toteutusohjelmassa Vartiosaari joka tapauksessa on merkitty ensimmäisen vaiheen suunnittelukohteeksi:

Kuvakaappaus Yleiskaavan toteutusohjelmasta.


Lisäksi toteutusohjelman yhteydessä julkaistussa Yleiskaavan raitioteiden toteutettavuusselvityksessä todetaan, että Vartiosaaressa on merkittävästi maankäyttöpotentiaalia, joka on jo asemakaavoituksessa. Tämä ei yllätä, sillä saaren asemakaavoitusta pohjustettiin jo vuonna 2015 järjestetyllä suunnittelukilpailulla.

Kuvakaappaus Yleiskaavan raitioteiden toteuttamisselvityksestä.


Meri-Rastilan lähialueet

Meri-Rastilan lähialueista suunnittelun ensimmäisen vaiheen kohteissa ovat Puotilanranta ja Rastilanranta, joilla tällä hetkellä sijaitsevat venesatama ja leirintäalue. Molemmat ovat jo nyt muokattuja ympäristöjä eikä niissä enää ole merkittäviä luontoarvoja. Puotilanrannan osalta jatkosuunnittelussa tulee kuitenkin huolehtia, ettei Vartiokylänlahden merellistä luontoa pilata maantäyttöjen yhteydessä. Rastilanrannassa sijaitsevalla Rastilan kartanolla on kulttuuriarvoja, mutta alueen rakentamatta jättämiselle on vaikea löytää perusteita, mikäli leirintäalue lopettaa toimintansa.

Koska Meri-Rastilassa on meneillään mittava täydennysrakennushanke ja sekä Rastilaan että Puotilaan on tulossa lisää asutusta, Meri-Rastilan metsän merkitys virkistysalueena kasvaa nykyisestään. Metsän osayleiskaava-alueen jatkosuunnittelusta onkin luovuttava.

Vaikka suunnittelijat väittävät, että Vuosaaressa on runsaasti virkistysalueita, niiden väliset etäisyydet ovat isossa kaupunginosassa useita kilometrejä. Meri-Rastilan metsässä kuvatut kyltit havainnollistavat, miksi Mustavuori ja Uutela eivät voi olla merirastilalaisten lähivirkistysalueita:

Meri-Rastila 3.12.2017
    
Meri-Rastila 3.12.2017
Saaristoraitiotie

Saaristoraitiotie on ollut yksi yleiskaavan ikävistä osista. Yleiskaavan raitioteiden toteutettavuusselvityksessä myönnetään se, minkä Ramsinniemessä ja Meri-Rastilassa liikkuneet olisivat voineet kertoa ilman selvityksiäkin: niin Ramsinniemi kuin Meri-Rastilan katuverkostokin ovat liian ahtaita raitiotielle.

Kuvakaappaus Yleiskaavan raitioteiden toteuttamisselvityksestä.
Tämä vuonna 2015 Stansvikissä otettu kuva havainnollistaa, kuinka paljon tilaa saaristoraitiotie Ramsinniemessäkin veisi: 

Saaristoraitiotien linjausta Stansvikissä 13.6.2015
Raitiotien toteutumisen aiheuttaman tuhon laajuuden ymmärtää vertaamalla Ramsinniementien nykyiseen leveyteen:

Ramsinniemi 16.1.2016
  

4 kommenttia:

  1. Saaristoratikka on mahtava idea. Vanhakin väki pääsee aitoon luontoon ja aavan meren rantaan.

    Lemmikki- ja autokielto saareen niin luonnontila säilyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä luontoa ei olisi, jos raitiotie rakennettaisiin. Helsingissä on nykyisellään useita rantoja, jotka ovat vanhankin väen tavoitettavissa joukkoliikenteellä. Metrolla pääsee esimerkiksi Koivusaareen tai vaikka tänne Meri-Rastilaan.

      Poista
  2. Ratikalla saaristoon12. joulukuuta 2017 klo 16.39

    Raitiovaunu on mahtava tapa luonnossa liikkumiseen, koska ratikan ikkunasta voi katsella merta ja aitoa luontoa ja kohta samalla lipulla pääsee Korkeasaareen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, näin ajattelee ehkä se helsinkiläinen poliitikko, jonka vaalilause vuonna 2004 oli "Raitiovaunulla Sipoonkorpeen!". Nyt hän sitten johtaa kaupunkiympäristön toimialaa apulaispormestarina. Pelottavaa.

      Poista

Kommenttisi julkaistaan tarkastuksen jälkeen.