Metro on Siilitien aseman peruskorjauksen vuoksi liikennöinyt 18.6. alkaen kahdeksan minuutin välein. Vuosaaren suunnan matkustajat joutuvat lisäksi vaihtamaan junaa Itäkeskuksessa. Asukkaille kesäinen haitta ei ole tullut yllätyksenä, sillä kyse on jokavuotisesta riesasta. Metron poikkeusaikataulusta olisi silti voinut kertoa myös bussiliikenteen suunnittelijoille. Meitä matkustajia kuritetaan nimittäin myös sillä, että liityntälinjan 96 bussi lähtee Rastilasta ja Vuosaaresta ennen kuin ehdimme nousta asemalta pysäkille.
Samaan aikaan pääkaupunkiseudulla ollaan suunnittelemassa metron varaan tukeutuvaa pitkän i:n muotoista "metropolia", vaikka on ilmeistä, ettei metro mahdollisen automatisoinnin jälkeenkään kykenisi toimimaan kulkuvälineenä kaikille uusille asuinalueille. Metro on jo nyt ruuhkautunut eikä sen kapasiteettia voi lisätä rajattomasti, sillä tunneliosuuksilla voi turvallisuussyistä kulkea kerrallaan vain yksi samaan suuntaan menevä juna. Suunnittelu pohjautuu epärealistiseen visioon, jossa kaikki menee mahdollisimman hyvin, vaikka suunnittelun tehtävänä pitäisi olla tunnistaa rata- ja asemakorjausten kaltaisia ongelmatilanteita.