Pro Meri-Rastila halusi avajaisissa kiittää OURCity-ryhmää sen alueemme hyväksi tekemästä työstä. Arkkitehdit Tristan Hughes ja Marcelo Diez Gutiérrez ottivat ryhmänsä puolesta vastaan kunniakirjat Pro Meri-Rastilan Jaana Pylkkäseltä.
Jaana Pylkkänen luovutti kunniakirjan arkkitehti Tristan Hughesille. Arkkitehdit Marcelo Diez Gutiérrez ja Tristan Hughes. |
PS. Pro Meri-Rastila haluaa jatkaa osallistavaa kaupunkisuunnittelua ja on siksi hakenut demokratiapilottihankkeeksi:
http://pilotti.forumvirium.fi/2012/09/28/osallistavan-kaupunkisuunnittelun-pilottihanke/
RASTILAN METROASEMAN
VastaaPoistaYMPÄRISTÖN
TÄYDENNYSRAKENTAMINEN
VAIHTOEHTOSUUNNITELMA, LUONNOS
Täydennetty ja editoitu laitos 1.5.2012
RASTILAN RATKAISU
AHTAAKSI KÄYNYT LEIRINTÄALUE SIIRRETÄÄN
ÖSTERSUNDOMIIN
PÄÄOSA KORTTELEISTA RAKENNETAAN
NYKYISEN ASUNTOVAUNUALUEEN
PAIKALLE
OSTOSKESKUKSEN YMPÄRISTÖÄ TIIVISTETÄÄN
MERI-RASTILAN KORTTELIRAKENNETTA TIIVISTETÄÄN
RADAN KUPEESEEN TORNITALOT
8 - 16 krs
KARTANO YMPÄRISTÖINEEN
SÄILYY
MERI-RASTILAN RANTAMETSÄ
SÄILYY
TULOS 1800 - 2200 ASUKASTA
KaupSu
PAREMPI KAUPUNKI-
yhdistys
RASTILA - TYÖRYHMÄ 2012
LYHYESTI
LEIRINTÄALUEEN SIIRTÄMINEN SÄÄSTÄISI MERI-RASTILAN RANTAMETSÄN
Rastilan osayleiskaavassa Meri-Rastilan rantametsään on suunniteltu asuinkortteleita 2000 asukkaalle. Alue on korkea kallioharjanne, jossa sijaitsee mm. Litorinameren rantamuodostelma, ns. pirunpelto. Metsässä on asukkaiden ahkerasti käyttämiä ulkoilureittejä ja hiihtolatuja.
Suunnitelmat perustuvat vanhentuneeseen 2002 yleiskaavaan ja tuhoaisivat rantametsän pohjoisosan kallioineen ja rantoineen. Vuosaaren asukkaat vastustavat yksissä tuumin metsän hävittämistä, se olisi myös täysin vastoin ilmastopolitiikan tavoitteita.
Metroaseman ympäristön tiivistäminen on sinänsä perusteltua ja kestävän kehittämisen mukaista, se koskee kaikkia vanhoja asemia Mellunmäestä Kulosaareen. Rastilassa KSV on kuitenkin tarkastellut tiivistämistä yksisilmäisesti vain Vuotien eteläpuoleta, jossa Meri-Rastilan rantametsä sijaitsee, 600 m:n säde metroasemalta on piirretty vain 90 asteen sektorille. Kuitenkin kävelyetäisyys metroasemalta ulottuu joka suuntaan (tässä tapauksessa 240 astetta, jos Vartiokylänlahden suunta jätetään pois). Rastilassa tiivistämisen voi toteuttaa kaatamatta montaakaan puuta, suuri osa asuinkortteleista on mahdollista sijoittaa nykyisen asuntovaunualueen paikalle. Rastilan kartano ympäristöineen ja rantametsä voidaan ja tulee toki säilyttää. Asuntovaunualue on asfaltoitua aluetta eikä siellä ole luontoarvoja.
Leirintä on mahdollisimman tehotonta maankäyttöä metroaseman vieressä. Alueella on varsinaista toimintaa muutamana kesäkuukautena, suurimman osan vuotta se palvelee asuntovaunujen talvisäilytystä. Leirintäalueen nykysijainti on epätarkoituksenmukainen, se on jäänyt korkean Rastilankallion korttelin ja raskaasti liikennöidyn Vuotien väliin. Vuosaaren asukkaat eivät itse hyödy aidatusta leirintäalueesta millään tavalla.
Sesonkiaikaan leirinalueen kapasiteetti on täynnä eikä laajennusmahdollisuutta ole. Alue joudutaan joka tapauksessa joidenkin vuosien päästä siirtämään väljempiin maisemiin.
Liikuntavirasto saattaa pitää nykyistä sijaintia hyvänä kun kesäturistit pääsevät metrolla keskustaan. Kuitenkin oleellisempaa on tuhannen uuden asukkaan päivittäiset työ- ja asiointimatkat. Paradoksaalisesti juuri metroaseman läheisyys, joka on etu leirintäalueen asiakkaille, on juuri se syy jonka vuoksi se kannattaa siirtää muualle.
Korvaava tontti on löydettävissä esim. Östersundomin liitosalueelta jonne ollaan suunnittelemassa yleiskaavaa. Rannoilla on Natura-alueita mutta sinne on suunniteltu myös venesatamia, uimarantoja ja rantapuistoja. Uuden leirintäalueen perustamiskulut on mahdollista kattaa nykyisen leirintäalueen maapohjan tuotolla.
Leirintäalueen siirtäminen olisi ns. WIN-WIN-WIN - ratkaisu, jossa kaikki osapuolet hyötysivät; Meri-Rastilan asukkaat saisivat pitää lähimetsänsä, retkeilijät saisivat paremman laajemman merellinen sijainnin ja tarvittava lisäkerrosala voidaan sijoittaa metroaseman viereen .
Se, että OURCity-ryhmän Pro Meri-Rastilalle lahjoittaman vaihtoehtosuunnitelman lisäksi alueelle on tehty toinenkin vaihtoehtosuunnitelma, osoittaa, miten tärkeää Meri-Rastilan metsän säilyminen asukkaille on.
PoistaItse olen OURCity-suunnitelman kannalla, koska siihen liittyy osallistavuus. Näen silti jossain määrin hyvää myös Kaupsu-yhdistyksen vaihtoehtokaavassa, mutta haluaisin, että myös Östersundomissa säilyisi mahdollisimman paljon metsää ja luonnontilaisia rantoja enkä siis kannata leirintäalueen siirtämistä sinne.